Commentaar

604 x bekeken 2 reacties

Goede communicatie van levensbelang

Het aantal primaire land- en tuinbouwbedrijven daalt jaarlijks met 3 procent. Het is niet verrassend dat het aantal werknemers in de sector eveneens daalt.

Een rapport van de Europese Commissie bevestigt dit. Volgens het statistisch bureau Eurostat werkten er in 2010 circa 25 miljoen mensen in Europa op regelmatige basis in de primaire sector. In tien jaar tijd is de werkgelegenheid in de Europese landbouw met een kwart gedaald.

In Nederland werkten drie jaar geleden nog ruim 210.000 mensen in de primaire sector. De productie bleef grotendeels op peil dankzij schaalvergroting, mechanisatie en productieverhoging. De land- en tuinbouw zijn daardoor nog steeds een belangrijke pijler van de Nederlandse economie. Het is een prestatie van formaat.

En toch wringt het. Steeds minder mensen zijn betrokken bij de productie. Het betekent ook dat steeds minder mensen weten wat er gebeurt, wat de herkomst is van voedsel en wat de productieomstandigheden zijn. Waarom moet er bemest worden of gespoten? Nu al houden burgers er vreemde denkbeelden op na; dat wordt alleen maar erger. Nog los van het gevaar dat op basis van deze denkwijze beleid wordt gevoerd.

De land- en tuinbouw heeft er alle belang bij dat de consument een realistisch beeld van de productie van voedsel heeft. De noodzaak om goed te communiceren wordt in de toekomst steeds belangrijker.

Laatste reacties

  • poldes

    realistisch beeld,
    productie door primaire sector, die er een boterham mee wil verdienen.
    productie voor wereld zuivelindustrie bij een bepaalde grondstofprijs,nooit genoeg ,want er zijn in verre landen nog veel mensen met te weinig voedsel.
    nationale en eu overheden zijn gebaat met veel export buiten hun grenzen en de wereldbevolking blijft stijgen en dan is er steeds meer voedsel nodig.
    in deze arena staan cosumenten en primaire producenten volledig buiten spel.

  • info488

    Persoonlijk zie ik niet direct het causale verband tussen de kwaniteit van het aantal mensen dat in agrofood werkzaam is en de stelling dat veel 'burgers' er vreemde denkbeelden op na zouden houden (wat de bedrijfstak dan kennelijk heeft laten liggen).
    Het lijtk mij wel evident, dat een markt- en vraaggerichte veehouderij die op tal van gebieden voortdurend verder professionaliseert, ook een adequate (doelgroep geöriënteerde) communicatie agenda heeft om de eigen licence to produce en marktpropositie te helpen ondersteunen.

Of registreer je om te kunnen reageren.