Commentaar

1207 x bekeken 8 reacties

Duurzame landbouw verkoopt zichzelf

Predicaat duurzaam: nu is biologisch nog een kleine markt, maar met veel kansen.

'De biologische sector groeit harder dan de Chinese economie', is een reclameslogan waarmee ING het groeipotentieel van de biologische landbouw promoot. Het klinkt uitdagend voor ondernemers, maar geeft ook een vertekend beeld. Het aandeel biologische landbouw in het totale landbouwareaal is amper 2,6 procent in Nederland en 5,6 procent in de EU.
Vorig jaar gaven consumenten maar liefst 25,2 procent meer uit aan duurzaam geproduceerd voedsel dan in 2011, zo luidt de conclusie uit een recent onderzoek van het LEI, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Maar evenals de biologische markt is de duurzame markt in verhouding nog steeds klein qua omvang. Vergeleken met de totale voedselmarkt is het aandeel met het predicaat duurzaam – met een totale omzet van €2,2 miljard – niet meer dan 5,5 procent.
Die groei kan de komende jaren echter wel eens fors doorzetten. Want liggen de productie-eisen voor biologisch geproduceerd voedsel redelijk vast, aan de voorwaarden voor het predikaat duurzaam wordt voordurend gesleuteld. Dankzij de opmars van het Beter Leven-kenmerk groeide de omzet in duurzaam vlees met ruim 50 procent. In relatief korte tijd is de vleesconsumptie al voor 40 procent duurzaam geworden.
Zo veel is zeker, de populariteit van duurzaam geproduceerd voedsel was nog nooit zo groot. Daarbij speelt dat burgers steeds bewuster eten. Een klip-en-klaar signaal voor boeren om hier serieus mee om te gaan.
Duurzaam is geen absoluut begrip; maak daar gebruik van. Een paar vierkante decimeter erbij voor varkens en een handvol stro om mee te spelen maakt de varkenshouderij nog niet duurzaam in absolute zin, maar het hoeft boeren er niet van te weerhouden om te profiteren van de hang naar duurzaamheid. Kijk 
of zich ondernemerskansen aandienen die ook leiden tot economische duurzaamheid. En laat dan zien hoe vernieuwend en duurzaam u bent!

Laatste reacties

  • T@deler

    Een succesvolle discounter in Duitsland maakt nu reclame dat ze dat hun huisproduct voor vlees blijfend vanaf 1 juni goedkoper verkopen.
    Cynischerwijs heet hun huismerk 'Bauernglück'.
    Gewoon reclame over goedkoop lokt de klanten.
    En twee jaar geleden was dat ook nog zo in Nederland volgens de link van 10 mei 2011 onder het artikel.

  • Albert Hoekerswever

    dus? gewoon doorgaan op de oude voet?

  • Jan Zonderland

    Als iemand nu eerst eens een absolute definitie zou kunnen geven voor het begrip duurzaam........................laat staan dat de consument dat weet. Die kijkt alleen naar de prijs.

  • kremer

    Is Biologische landbouw duurzaam?
    In mijn ogen niet zelfs verre van dat.

  • alco1

    @ Jan Zonderland. 'Toekomstbestendig' is dat beter?

  • koestal

    gewoon een eerlijke prijs laten betalen

  • koestal

    De consument is altijd op jacht naar de laagste prijs

  • koestal

    De Chinezen halen hier de zuivel al uit de winkels

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.