Redactieblog

3503 x bekeken 8 reacties

Wanhoop nabij

Wanneer Cees ’t Hart zou vertellen dat FrieslandCampina International gaat verkopen om daarmee de Europese consumentendivisie gezond te maken, is hij hopelijk niet lang CEO meer. Zo mag u de parallel trekken met Vion met wat daar gebeurt, met dat verschil dat daar de kip met de gouden eieren wel wordt verkocht.

ZLTO moet wel de wanhoop nabij zijn: een bedrijf verkopen met een goed toekomstperspectief, dat een rendement doet van 10 procent en wat weinig concurrentie kent. Ingrediënts met een omzet van 1,4 miljard met 140 miljoen winst staat in de verkoop. Van mij mag Agrifirm de aankoop gaan onderzoeken.

Vleesicoon Daan van Doorn had met Anton Vermeer en daarmee het ZLTO-geld een foodstrategie doordacht waarin Vion vleesleidend zou zijn. Dit droomkasteel valt in duigen, niet omdat de droom niet goed zou zijn, nee, het is het kasteel wat volledig verkeerd is gebouwd. Slecht renderende bedrijven ook nog eens veel te duur gekocht, daarover heen de integratie die het tempo van de acquisitie niet kon bijhouden. Gewoon slecht management, gewerkt met gekregen geld in plaats van verdiend.

Toen Hans Huijbers het stokje overnam van Anton Vermeer als RvC-voorzitter zat hij met de gebakken peren. Uwe Tillman heeft als Daan van Doorns opvolger diens werk nog voortgezet en Vion nog dieper laten zakken en daarom werd die het eerst de laan uitgestuurd. Maar Hans is nog niet klaar, hij zou z’n RvC-leden eens kritisch moeten beoordelen, zeker degenen van het hele Vion-avontuur. Zij zijn als toezichthouders net zo verantwoordelijk voor dit debacle als Van Doorn en Vermeer. Hoe kun je als RvC-er nog functioneren bij ZLTO- of daaraan gelieerde bedrijven wanneer je 700 miljoen heb laten verdampen.

En nu zorgen dat Ingredients eigendom blijft. En Food; tegen de Duitse slachterijen kun je niet op. If you can’t beat them, join them!

Eind 2012 is verbazingwekkend Daan van Doorn toegetreden tot de RvC van A-ware, begrijpt u het? Nog een lintje geven en afserveren is de oplossing.

Laatste reacties

  • doi_iung

    Een duidelijke analyse die helemaal klopt. Maar het is te laat voor Ingredients, onder druk van de externe finaciers moet dat wel worden verkocht.

    Zoals Van Weperen al schreef, mag men wel dromen maar had met wel realitisch moeten. Uiteindelijk heeft het overname avontuur in de UK, voor de grote vergalopparde gezorgd.

    Het ondanks afgespitste onderdeel Food is altijd een zorgenkind geweest, maar dit werd gemaskeerd door de goede resultaten van Ingrdients. Wat er nu overblijft, zijn oude slachterijen, die duur op de balans staan, met veel personeel.

    Het ergste is natuurlijk dat niemand de baasjes in de top van Vion heeft gecorriceerd. Daar hebben de boeren al voor moeten bloeden, maar dat gaat nog veel erger worden.

    Al met al zonde.

  • joannes

    Een bedrijf wat strategische missers maakt verdient het om gesaneerd te worden. Het probleem is dat de boeren coöperatie met 2 petten op bestuurd. 2 petten in de zin van een eigenaar die een goed rendement verwacht én die van eigenbelang af- en beschermen. In deze duale omgeving kunnen praatjesmakers blijkbaar floreren. Met een voorspiegeling van ¨absolute¨ marktdominantie en natuurlijk opgelijnd beleid van de ZLTO, RABO, (locale) Overheden en VION + Ingredienten, werd de illusie van prijszetter gecommuniceerd terwijl de kosten steeds verder uit de pas liepen met de concurrentie. De politieke belangen bljken veel sterker te zijn geweest dan de zakelijke. En de coöperatie moet die les een keer leren. De tijd dat coöperaties de wereld naar hun hand konden zetten is geweest. Daarvoor zijn de consumenten met de retailers veel te eisend en te grillig voor. Je hebt mannen met verstand van de markt en verwerken nodig, niet de politieke mooipraters die je de illusie geven dat over een paar jaar de wereld naar je hand is te zetten.

  • Klomp

    Men heeft bij vion blijkbaar nog steeds niets geleerd, want meneer Huijbers praat nu al weer over overnames, ik had gedacht dat men daar nu de buik wel eens vol van had. Alle overnames hebben vion alleen maar geld gekost. In Engeland, Duitsland en ook in Nederland. Van alle slachterijen en vleesverwerkende bedrijven die zijn overgenomen voor veel geld is niets meer over. Klanten en leveranciers weg en lokaties gesloten en veel geld achteraan gegooit. Als ik kijk naar Duitse slachterijen dan valt op dat ze volgens mij nooit geen bedrijven overnemen (al helemaal geen slecht renderende) zij groeien op eigen kracht. Eerst zorgen dat de slachterijen vol zitten, dan meer uren gaan slachten, als het weer vol zit een slachtlijn erbij en als dat ook vol zit misschien een nieuwe slachterij bouwen. Maar nooit geen overnames van veel te dure bedrijven die slecht renderen en gereorganiseerd moeten worden. Als vion het ook op deze manier doet kunnen ze misschien ook wel tegen de buitenlandse bedrijven op, want die laatste varkens kun je heel heel goedkoop verwerken.

  • abtje

    Hetzelfde zie je ook bij de FC, concurrentie opkopen in plaats van beconcureren.
    Pure arrogantie, leden betalen wel en het bedrijf draait goud voor de bestuurders.

  • keesscheep

    Jammer dat het zo moet lopen en er zoveel boerengeld verdampt! Nu naar de toekomst met de juiste organisatievorm verder: NGC = New Generation Cooperative. Welke boer durft vandaag nog?

  • Mozes

    Bij Frieslandfoods (en ook het huidige FrieslandCampina) wordt steeds gezegd dat men niet de grootste wil zijn maar wel de best renderende. Dat is een visie waar ik mij volledig in kan vinden. Men heeft wel eens overnames gedaan maar alleen als deze bijdroegen aan het rendement. Dat men er niet naar streeft de grootste te zijn blijkt ook wel uit het feit dat men geen nieuwe veehouders aanneemt en op dit moment afscheid neemt van Belgische leveranciers. Men wil alleen die melk die bijdraagt aan het rendement.

    Een andere coöperatie waar ik lid van ben is Forfarmers. Daar maak ik mij zorgen over. Ik ben bang dat het daar dezelfde kant op gaat als bij Vion. Onstuimig groeien om te groeien waarbij de bijdrage aan het rendement onduidelijk is.

    Veel dichter bij huis, bij de veehouders zelf zie je ook soms onverantwoord groeigedrag. Denk maar eens aan de enorme groei van melkveebedrijven in Denemarken. Eerst zagen we dat er grote managementproblemen ontstonden. Nu blijken veel grootgegroeide veebedrijven financiëel uitgeholt.
    Als je hier in Nederland voor iedere 70 koeien die je meer gaat houden voer moet aankopen, mest moet afvoeren en arbeid moet inhuren wat is dan het rendement van deze extra koeien? Ook veehouders doen er goed aan eerst na te denken over rendement voordat men gaat groeien.

  • beek28

    ik ben het helemaal met je eens mozes, maar kijk vooral naar jezelf wat wil ik en wat kan ik,dus laat je vooral niet opjutten door anderen.

  • koestal

    gewoon alle concurrenten opkopen ,maar dan krijg je weer dure sancties van de NMA

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.