Commentaar

1015 x bekeken 4 reacties

Vertel je eigen verhaal, varkenshouder

De varkenshouderij heeft het moeilijk. Juist daarom moet de sector investeren in pr.

De omstandigheden nodigen niet uit om vol passie uit te dragen hoe goed je bezig bent als varkenshouder. Al jaren wordt er niets verdiend in de varkenshouderij. Het imago van de sector is op z'n zachtst gezegd slecht. Een slecht imago draagt niet bij aan de consumptie en ook niet aan de bereidheid meer te betalen voor duurzamer, diervriendelijker geproduceerd varkensvlees.
Amper tien jaar terug leefde het promoten van de sector niet of nauwelijks onder varkenshouders. Gelukkig is er sprake van een kentering. Met de komst van Vallei Boert Bewust is de varkenshouderij een initiatief rijker om de sector op een positieve wijze onder de aandacht van de burger te brengen.
Het imagobewustzijn onder varkenshouders groeit, mede doordat het hen direct raakt. Verdere verscherping van milieu- en welzijnswetgeving dwingt varkenshouders te investeren. Dit gaat in vrijwel alle gevallen gepaard met een flinke bedrijfsuitbreiding. Een vergunning krijgen lukt alleen als de buren een ondernemer de nieuwe stal ook gunnen.

Het is burgers niet kwalijk te nemen dat zij afwijzend staan tegenover de bouw van meer nieuwe, grote stallen. Niet alle bedrijven zijn een 'parel' voor hun omgeving. De ruimte in Nederland is beperkt. En de angst voor dierziekten, zeker als die een bedreiging vormen voor de volksgezondheid, speelt een rol.
De belangrijkste reden waarom de varkenshouderij onder vuur ligt, is echter onwetendheid van burgers over de varkenshouderij. Door de dialoog aan te gaan met omwonenden, mensen mee de stal in te nemen, is de onwetendheid en weerzin tegen nieuwe bouwplannen vaak weg te nemen.
De lakmoesproef om te tonen hoe zeer 'imagobuilding' de varkenshouder menens is, volgt in 2014. Dan vervalt het productschap en daarmee de belangrijkste pr-financier. Besturen zijn dan aangewezen op boerengeld, op basis van vrijwilligheid. Om dan voor geld aan te kloppen bij de periferie komt niet sterk over. Pr en promotie van de sector is een taak van varkenshouders zelf. Vertel je eigen verhaal!

Laatste reacties

  • brabantsduitserke

    pr is niet jezelf ziek praten. dit is nou wat er verkeerd is. we zeggen zelf cq de media zegt zelf dat we een slecht imago hebben. bull shit daar gaat het al fout.
    ik vindt dat we geen slecht imago hebben en ik ben trots dat ik varkenshouder ben en ben trots op de wijze waarop ik mn produkt produceer. ik maak daar geen geheim van en ik verlang echt niet van iedereen een oke voor mijn wijze van produceren . als iemand er niet mee eens is respecteer ik dat . omgekeerd vraag ik ook respect voor het geen wat ik doe. is iemand er niet mee eens vooral niet kopen van mij. niemand is verplicht varkensvlees te eten. hoe komt het toch dat we iedere week maar weer al onze varkens kwijtraken. omdat we een slecht imago hebben ,klets we hebben geen slecht imago we praten het ons alleen zelf aan. vergelijk het met iemand die klaagt over pijn in de rug. als hij zich 2 keer beklaagt heeft over zijn pijn ,wordt bij de derde ontmoeting gevraagd,hoe is het met je rug?. DUS MENSEN WIJ HEBBEN GEEN SLECHT IMAGO HET WORDT ONS ALLEEN AANGEPRAAT EN HET STOMSTE VAN ALLES ;WE DOEN ER ZELF AAN MEE:

  • abtje

    Ben geen varkensboer, weet alleen wel dat ik een Hollands stukje varkensvlees heerlijk vind. Zelfs mijn koeien fluisteren:eet meer varkensvlees...

  • boerontour

    in mijn opinie is het voor veel boeren, en ik bedoel eigenlijk de landbouw in het algemeen, een goede optie om de uitstraling van het bedrijf gewoon gezien vanaf de straat, eens een oppepper te geven.
    winkels en bedrijven geven kapitalen uit voor zichtlokaties, gevelbekleding, uitstraling in het algemeen zeg maar, en zicht lokatie hebben we allemaal op platteland, het valt niet mee mensen die geen of weinig feeling/kennis van huidige landbouw hebben uit te leggen dat hun dagelijks voedsel daar op die boerderij veilig en kwalitatief hoogwaardig geproduceerd wordt, ook heeft de betreffende boer de muur volhangen met tig jaren 1e klas melk, of waar de mooiste varkens buiten rollen met de mooiste hamlappen, als het eerst aanzicht een groot slagveld is, ik zie steeds meer vooral nieuwe bedrijven, die een (professionele) uitstraling hebben, en geeft toe dat op veel bedrijven het moeilijk is (ook finacieel) een dergelijke uitstraling te geven, maar van ieder lelijk eendje is wel iets te maken, veelal verslonsing iets van jaren achtereen, maar zie ook nieuwe bedrijven waar het jaren na de bouw nog steeds een slagveld is, terwijl, als je de loonwerker belt en die schuift eens een halve dag met de shovel of kraan rond, en je koopt wat planten of wat dan ook, je 1e aangezicht al een stuk van opknapt, en geloof me er is geen bedrijf in nederland die wel ergens een hoekje heeft met wat onbeduidende rommel, wat niet iedereen hoeft te zien.

  • aarthamstra1

    Boerontour, Dat laatste zinnetje ontroerde mij .Dat soort rommelhoekjes heb ik voor ZLTO bij gehouden . Dat is dan ook de oorzaak dat ik ze zo gruwelijk haat.

Of registreer je om te kunnen reageren.