Commentaar

1850 x bekeken 6 reacties

Internetwinkel welkome luis in de pels

Middelenbranche wordt beschuldigd van geven van commercieel gekleurd advies.

Sinds vorige week donderdag is er een nieuwe internetwinkel voor gewasbeschermingsmiddelen, Cropshop.nl. Het is nummer twee in Nederland, Spuitmiddel.nl vierde deze maand zijn eerste verjaardag. De internetwinkels willen zich vooral onderscheiden op prijs. Ze beloven dan niet voor álle middelen de goedkoopste te zijn, maar wel gemiddeld 10 procent goedkoper.
Of ze die 10 procent waarmaken is de vraag, het is maar net met wie je vergelijkt. Hoe dan ook, door het ontkoppelen van advies van het product kunnen de internetaanbieders goedkoper aanbieden. Ze geven namelijk geen advies, de boer kiest en bestelt. Geen kosten van vertegenwoordigers.
Juist daarom is de gewasbeschermingsbranche niet blij met de internetleveranciers. De kale levering is hen een doorn in het oog. Verkeerde of onnodige toepassing van middelen zou de goodwill van de maatschappij kunnen aantasten, waardoor de toelating van nieuwe middelen gevaar loopt.
Je kunt je afvragen of het zo’n vaart zal lopen. Veel middelen worden routineus gebruikt en kunnen gerust net zo routineus worden ingekocht. De kosten van middel en bespuiting zorgen wel voor een ingetogen gebruik, gericht op een maximaal effect. En waarom zou advies niet intercollegiaal kunnen worden ingewonnen, of onafhankelijk worden ingekocht? De gedwongen winkelnering heeft iets paternalistisch, niet van deze tijd.
Al helemaal niet als je ziet welke belangrijke kaart de internetaanbieders graag spelen, namelijk dat ze twijfelen aan de kwaliteit van het advies van de leveranciers. De handel zou er bij de advisering een geheime agenda op na houden. Ze adviseren het middel met de meeste marge in plaats van de goedkoopste oplossing voor het probleem van de boer.
Deze zware en pijnlijke beschuldiging weerleggen, moet voor de reguliere handel meer prioriteit hebben dan het bang maken van boeren voor verschraling van het middelenpakket. De webshops zijn niet de bijl aan de wortels van de middelendistributie, maar zeker een welkome luis in de pels.

Laatste reacties

  • agratax2

    Ik lees hier dezelfde aanklacht als bij in de medische wereld; 'het medicijn met de beste marge aanbevelen (voorschrijven) en het goedkopere alternatief met veel argumenten weg wuiven'. Ik denk dat er veel adviseurs/vertegenwoordigers zijn die inderdaad zo te werk gaan, zijn zijn in eerste instantie aangenomen om de omzet van de firma op een hoger plan te brengen en daarmee hun eigen inkomen. Koop middel en advies gescheiden in is de kans groot dat je een goed alternatief kunt gebruiken, maar zeker weet je dat nooit. Ook hier weer is de medische wereld een mooi voorbeeld dokter (adviseur) schrijft voor en apotheker (verkoper) levert de medicijn, maar de vertegenwoordiger van de fabriek komt niet alleen bij de apotheker langs mar ook bij de dokter en heeft doorgaans leuke presentjes als zijn middeltje over de toonbank gaat bij de apotheker. Ik bedoel maar te zeggen beie taken uit elkaar trekken levert niet altijd het gewenste succes op.

  • koestal

    De wereld is een dorp geworden

  • Mels

    Als je nou blij bent met af en toe een koffiedrinker aan tafel,die ook nog eens wat nieuwtjes heeft en een zogenaamd advies geeft. Wat zou dat. Wie denkt het zelf af te kunnen mag van mij via internet kopen. Vergeet niet optijd te bestellen en als je het ff niet weet,waar haal je dan je advies.

  • janenminie1

    Vreemde situatie terwijl bij antibiotica juist alles strenger is geworden waardoor de prijzen inmiddels zijn verdubbeld

  • av

    je kan je advies toch ook inwinnen tegen uurtarrief?! dan is het duidelijk hoeveel je voor advies betaald en voor je middelen.
    nu zit er een soort verdeelsleutel in je middelen waarin de advies uren zijn verwerkt. dus denk dat dat heel goed mogelijk is.

  • br.1.

    Onze ervaringen met spuitmiddel.nl zijn zeer positief. Het is gewoon een kwestie van goed en tijdig plannen.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.