Commentaar

1061 x bekeken 7 reacties

Supermarkten in het nauw

De affaires met voedingsmiddelen van de laatste tijd maken de supermarkten zenuwachtig. Ze voelen de hete adem van zowel het publiek als de leveranciers in hun nek.

Het beeld begint te ontstaan dat de supers de grote aanjagers zijn van de zucht naar steeds goedkopere levensmiddelen, en dat die 'ratrace' handelaren aanspoort tot zwendel.

Reden voor Marc Jansen, directeur van supermarktorganisatie CBL, om een krachtig statement te maken. Het zijn niet de supermarkten, zegt hij, die de fraude uitlokken. Controle op het naleven van de wet is een taak van de overheid, en die is de laatste jaren verwaarloosd, door het reorganiseren en uitkleden van voedsel- en warenautoriteit NVWA.

Simpelweg roepen om meer controle en hogere boetes is niet genoeg. In de supermarktwereld is wel degelijk een cultuur gegroeid waarin geld allesbepalend is. Een duurzaam gezicht in de etalage, maar zo goedkoop mogelijk inkopen aan de achterkant. Boeren, als primaire leveranciers, weten daar alles van, denk aan de beruchte kortingsbrief vorig jaar van Albert Heijn. Een zeer recent Europees rapport bevestigt de te sterke positie van de supermarkten op de markt.

Die marktmacht schept verantwoordelijkheid. En dat betekent initiatief nemen om goede kwaliteitssystemen op te richten. Met de  afschaffing van de productschappen in het vooruitzicht, wordt die noodzaak alleen maar groter. De overheid kan zwendelaars beboeten, afnemers kunnen iets nog belangrijkers: niet meer afnemen. Dat betekent ook: niet alleen kijken naar de lage prijs.

Laatste reacties

  • Kenner??

    eindelijk komen er geluiden uit en ander richting. Die Marc Jansen kan lullen wat ie wil, maar de supermarkt ketens zijn leveranciers uitknijpen is bij de boeren wel bekend, maar bij de consument niet...
    Dit artikel moeten ze in de telegraaf zetten.

  • Gebr.hendrikx

    Kan me nog herinneren wat Marc Janssen zei als reactie in een nieuwsuitzending toendertijd op de opmerking waarom ook de varkens in Nederland +- 2 jaar geleden als gevolg van de gevonden Dioxine in Duitsland +- 30 ct moesten dalen:
    ''Hier kunnen wij helemaal niks aan doen,de prijs wordt nu eenmaal op de wereldmarkt betaald'
    Dus met andere woorden wil hij wel de NL-boer hogere eisen opleggen ,maar wil niet meer betalen dan wereldmarktprijs

  • agratax2

    Janssen geeft aan met zijn uitspraak over controle, dat zijn supermarkten zelf geen enkele verantwoording hebben m.b.t. voedselveiligheid, manier van produceren etc. Hij verschuilt zich achter de overheids controleurs, gaat er wat mis binnen zijn keten heeft de controle instantie gefaald. Controleurs die zijn corrupt zootje in toom moeten houden op kosten van de belastingpot of de boer, maar zeker niet van de Supermarkt keten. Hoe corrupt kun je zijn, hoe krom kan een inteligent mens denken?

  • joannes

    Ik durf de stelling aan dat het ondeskundige inkoopproces van de Supermarkt mogelijk de oorzaak is van deze etiket problemen. Geen product wat in de supermarkt wordt verkocht is niet centraal ingekocht en aan een hevige concurrentie strijd op prijs, kwaliteit, verpakking en etiket onderworpen. In deze selectie panels zijn meedere vertegenwoordigers, oa kwaliteit, en proevers aanwezige en aktief. Wanneer nu de producten met paarden vlees uitgeselecteerd worden ten koste van de ¨eerlijke¨ producten krijgen de ¨eerlijke¨ leveranciers natuurlijk continuïteits problemen. En laten we nu duidelijk zijn; paardevlees is hardstikke gezond en smakelijk. Ik kan me voorstellen dat ze de commotie willen ontwijken maar mede en , misschien wel hoofd, verantwoordelijkheid hebben ze.

  • jan1966

    Marc Jansen is de grootste slavendrijver van de 21ste eeuw. Zijn nageslacht zal het schaamrood op de kaken krijgen als ze te weten komen dat deze schurk hun voorvader is.

  • Mozes

    Een oorzaak die nog niet genoemd is, is dat steeds meer producentenmerken vervangen worden door winkelmerken. Hierdoor wordt het product anoniem. Voor de consument is de herkomst onzichtbaar gemaakt waardoor de leverancier zich er niet meer verantwoordelijk voor voelt en de drempel tot fraude om de kostprijs te drukken laag zal zijn.
    Een leverancier van een producentenmerk zal nooit de naam van zijn merk riskeren en zal dus niet geneigd zijn tot fraude.

  • koestal

    producenten uitknijpen,en dan maar janken dat het misgaat,ze vrager er gewoon om,kan het nog een beetje goedkoper ? dan is de kwaliteit er ook na

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.