Commentaar

1634 x bekeken 5 reacties

Kostenbewust boeren wordt rijkelijk beloond

Strak sturen op cijfers mag wat kosten, het mag niet ten koste gaan van vakmanschap.

Kostprijs is een kengetal dat aan populariteit wint in de landbouw. Door fors stijgende kosten en steeds wispelturiger wordende opbrengsten, is er alleen nog een inkomen te realiseren als de kostprijs voldoende laag is. Dat blijkt ook maar weer eens uit een grondige analyse in deze Boerderij van wat de 10 procent best presterende melkveehouders onderscheidt van hun 'gemiddeld' presterende collega’s. De veehouders die hun bedrijf strak sturen op kosten, scoren bedrijfseconomisch het best. Zij rekenen elke beslissing vooraf weloverwogen door. Vaak zelfs ter plekke met de rekenkracht van hun geliefde mobiele telefoon.
Daarmee zijn deze topveehouders nog geen kille rekenaars. Integendeel. De veehouders die tot de 10 procent best presterende bedrijven behoren benutten hun vakmanschap juist optimaal. Ze zijn uitermate secuur in veemanagement en hebben een bovengemiddelde voerkwaliteit. Iedereen weet hoe het inkuilproces zou moeten verlopen. De toppers doen het ook daadwerkelijk zoals het moet, en dat maakt in de praktijk het verschil.
Het is evident dat deze lessen niet alleen opgaan in de melkveehouderij. De kostprijs is een belangrijk kengetal voor alle sectoren. Niet alleen opdat elke ondernemer kan vergelijken, zowel tussen bedrijven als historisch, en de zwakke plekken blootlegt. De kostprijs is op sectorniveau belangrijk om de Nederlandse sectoren te meten ten opzichte van de internationale concurrenten. In deze weten de varkenshouders, de pluimveehouders en deels ook de akkerbouwers hoe cruciaal de kostprijs is om te overleven. Zij zijn immers al zo’n vijftig jaar marktgestuurd bezig.
Wat is eigenlijk uw kostprijs? Zij die nu eerst naar de secretaire lopen om het boekhoudrapport van vorig jaar op te zoeken, moeten geheid deze Boerderij lezen. Wie serieus met zijn gewassen en vee omgaat, moet zijn cijfers kennen.

Laatste reacties

  • boerrick

    Het is natuurlijk heel belangrijk om je getallen te kennen. Het is alleen nog veel interesanter om de getallen van de volgende bedrijven in de schakel te kennen.

  • John*

    wat schiet je op met de getallen in de volgende schakels in een aanbodmarkt? wil je boer blijven zal je moeten blijven groeien en t beter doen moeten doen dan je concullega's want dat we zijn we allemaal van elkaar. zorgen dat je je eigen huiswerk goed op orde hebt is belangrijker dan bij de ander in de keuken kijken!

  • kiepel

    @John; Groeien? waarom leg me dat eens uit? Heb jij informatie dat de groeiers een betere kostprijs hebben?

  • joannes

    @Kiepel, groeien omdat dan de overheid je uitbreiding betaalt en je als ondernemer je verdiencapaciteit met de smalste marges veilig stelt dankzij schaalgrootte. Het is vervelend voor de collega´s maar de overheids en markt incentieven liggen in die lijn. Darwinisme wordt gestimuleerd of misschien wel afgedwongen!

  • boerrick

    Tuurlijk groeien, en aanbieden op een al vrij verzadigde markt. Beter kostprijs verlagen en kijken wie de grootste marges opstrijkt, zijn denk niet de boeren.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.