Commentaar

2668 x bekeken 25 reacties

Jumbo snapt 't niet

Jumbo streeft Albert Heijn op veel gebieden voorbij. De retailketen groeit snel en opent zelfs binnenkort de grootste supermarkt in Nederland. Ook op een ander front overtroeft het de marktleider. Leveranciers is aangekondigd dat ze drie procent minder betaald krijgen. Dat is de helft meer korting dan die waar AH vorig jaar vijanden mee maakte.

Ook nu zijn boeren en verwerkende industrie weer laaiend. Begrijpelijk. Boeren zitten achteraan in de keten en vrezen dat de korting uiteindelijk op hun bordje komt. Dat dit onderwerp leeft bleek wel op een discussieavond hierover van de agrarische vakbonden, waar honderden mensen maandag op afkwamen. 'Kopen onder kostprijs moeten we hard aanpakken', vond zelfs een daar aanwezig Kamerlid. Zoiets doet het goed voor een zaal boeren maar het is te makkelijk. Wat is 'de kostprijs' en wie moet die bepalen? En geldt een verbod op handelen onder de kostprijs ook voor de inkoopkant van het agrarisch bedrijf? Geen boer die dat zou wensen. Agrarisch ondernemers zijn zelf ook niet vies van stevig onderhandelen.

Daar komt bij dat de markt vaak grotere prijsschommelingen laat zien dan deze Jumbo-korting, zonder dat er een haan naar kraait. Het probleem lijkt dan ook meer de manier waarop de feitelijke prijsverlaging tot stand komt. De leveranciers worden behandeld als prijsnemers die niks in te brengen hebben en niet als serieuze ketenpartners. Jammer dat 'de supers' dat maar niet lijken te snappen. In plaats van kortingsbrieven te sturen zouden ze moeten investeren in goede relaties.

Laatste reacties

  • bertes

    kan ik als boer 3% korten op mijn voer rekeningen

  • gerard364099

    als je echt word betaald naar kostprijs maakt het je niet veel uit wat de inkoopprijs is dit komt dan in de verkoopprijs weer het zit in de kostprijs verwerkt toch

  • willywolfkamp1

    Hoezo grote prijsschommelingen in de vleesvarkens prijs, 4ct in 3 maand is niet veel, oorzaak de retail bepaalt de prijs en deze moet nu weer 3% zakken en als je weet dat de 1.5% ons 6 tot 8 ct heeft gekost, dit betekend een daling van de varkensvlees prijs van zeg maar €0.15. Lekker als je weet dat het 'goede jaar' 2013 slecht is begonnen en naar het lijkt op deze manier niet beter gaat worden

  • alco1

    In het artikel wordt terecht opgemerkt dat boeren ook harde onderhandelaars zijn. Dit zijn de voer leveranciers ook over hun inkoop. Maar ook 'de supers' willen elkaar de loef afsteken om de consument aan zich te binden.
    Bij over voering van de markt blijven zij prijs zetter. Je mag wel een communistisch bewind hebben als je daaraan iets wilt doen.
    Kostprijs { Financiering, Resultaten en Arbeidsproductiviteit} is alles bepalend
    voor het voort bestaan van elke individuele ondernemer.

  • Mozes

    Ik ben er geen voorstander van om als boeren de straat op te gaan. In dit geval echter wel. Jumbo biedt ons een gouden kans om de tegenstelling tussen duurzaamheidseisen en prijsterreur onder de aandacht te brengen.

  • abtje

    Jumbo snapt het wel, het interreseert ze niet.

  • agratax2

    Johan als boer ben ik nooit gebaad geweest bij kopen onder kost prijs. De leverancier die onder kostprijs levert is niet in staat om te blijven bestaan en al helemaal niet om na zorg (garantie) te leveren. Dus dat ieder boer blij zou zijn met inkopen onder kostprijs is het domste wat je kan doen. Leveren onder kostprijs is net zo dom, dit houdt de landbouw al decennia vol, omdat boeren steeds meer risico nemen om maar te mogen blijven boeren tegen elke 'prijs'. Mijn blog over de leefbaarheid heeft hier mee te maken. Het zijn geen los van elkaar staande zaken marktprijs, inkomen, leefbaarheid, sociale omstandigheden, ontwikkeling van de volgende generatie.
    Het steeds uit elkaar rafelen van een gesignaleerde situatie geeft geen oplossing, maar werkt tijdelijke (deel) oplossingen in de hand, die zeker niet DUURZAAM zijn.

  • alco1

    @ Mozes. Aan de ene kant zeg je dat de wereldmarkt bepalend is voor de hoogte van de melkprijs, dat een toename van melk productie in Nederland daar zelfs nog niet van enige invloed is, waar ik het mee eens ben.
    Dit is toch voor de supermarkten precies zo. De wereldmarkt bepaalt.
    Duurzaamheidseisen kun je pas aan aan het voetlicht brengen als ze zonder die eisen producten invoeren, maar is dat zo? Is aan prijs terreur wat aan te doen. Jij koopt toch ook een gelijke fiets waar die het goedkoopste is.
    Wij boeren schuiven het probleem af op de super, zoals een voetbal coach op de scheidsrechter. We moeten bij onszelf te rade gaan, of het niet onverantwoordelijk is wat wij zelf doen.

  • farmer135

    ze zetten op 3 procent in, zodat ze straks na onderhandelingen op 1 of 2 procent kunnen gaan zitten.....

  • Mozes

    Alco1, er is inderdaad een wereldmarkt voor generieke producten. Daarnaast is er een markt voor onderscheidende producten.
    Bij ons in de Twensche Courant Tubantia stond afgelopen week een collum van een filosoof van universiteit Twente. Dit naar aanleiding van het mogelijke verbod op halve liter bekers frisdrank in New York. Deze man verklaarde dat de mens leeft met een illusie van vrije keuze. In werkelijkheid wordt de mens onbewust gestuurd in zijn keuzes. Door de grote bekers wordt de indruk gewekt dat een halve liter de norm is waar men zich op aanpast. Als de bekers de helft kleiner zouden zijn kan de consument nog steeds net zoveel drinken ( hij kan immers twee bekers kopen) maar krijgt niet meer het signaal dat een halve liter normaal is.
    De winkelketens doen niets anders dan de consument prikkelen om te kopen op prijs waarbij andere waarden secundair zijn. Producten die zich onderscheiden door duurzaamheid en dierwelzijn komen hier niet doorheen. Producten die zich niet anders onderscheiden dan in prijs blijven de hoofdmoot vormen. Hierdoor kan de boer niets anders dan zoeken naar een steeds lagere kostprijs.

  • Mozes

    Vervolg: vanuit de publieke opinie wordt geëist dat de boer moet produceren volgens bepaalde waarden die een veel hogere kostprijs veroorzaakt. De winkelketens doen met hun eenzijdige gerichtheid op prijs niets anders dan de consument prikkelen om producten te kopen die niet aan die waarden voldoen.
    Dit probleem moet onder de aandacht worden gebracht.

  • alco1

    Stel er wordt gedemonstreerd bij Jumbo
    De televisie is er ook en je krijgt een microfoon onder je neus. Graag in twee zinnen die duidelijk zijn naar de consument toe.

  • Mozes

    Ik heb aan één zin genoeg: de supermarkt dwingt ons tot megastallen!

    Dit om de tegenstelling te laten zien tussen het door de supermarkt aangejaagde op prijs gerichte koopgedrag en de duurzaamheidseisen vanuit de samenleving en politiek.

  • jan10

    Laten die supers de rekening maar eens na een week betalen i.p.v. 2 of 3 maanden, immers het product wat in het schap gezet word is na een paar dagen verkocht en gaat niet de winkel uit voor het betaald is.
    Misselijke lui die supers, bah.

  • Mels

    Maar elke keer wordt er toch geleverd,stop daar es mee en lever pas weer tot de meerkosten van de duurzaamheids onzin betaald worden of totdat die eisen van tafel gaan.Je kunt ook allemaal troep leveren,je moet dan wel meereizen met het product en ieder die er over zeurt vertel je dat de Jumbo troepprijzen hanteert dus ook troep gelevert krijgt.Voor wie zin heeft ik heb nog wel een paar kisten uitschot staan....

  • kalkar

    Alle boeren klagen, maar wanneer er iets verdiend wordt, dan wordt er gelijk weer een stal bijgezet. Dommer volk is er niet. Een gebed zonder end, dus.

  • alco1

    @ Mozes, daarmee spreek je dus een indirecte veroordeling uit voor je eigen sector genoten. Hoewel je ook wel weet dat het met duurzaamheid niets minder is. Zelfs beter.

  • alco1

    Vervolg. Zoals jij dit brengt, zo is ook de hele discussie over weidegang ontstaan.
    Ik ben puur voorstander van weidegang, maar zoals het LTO en ook de FC het brachten,was het een veroordeling voor het opstallen en je weet zelf wel dat opstallen helemaal niet slechter hoeft te zijn. Je moet zelfs een betere boer zijn om met weidegang je koeien gezond te houden. Denk maar aan het wisselende rantsoen, veels te veel waterig gras, scherpe zon, minder goede verdeling van mest en ga zo maar door.
    Er was een markt voor weidegang producten, een groep mensen had daar geld voor over. Toen het FC met weidegang begon, was de exclusiviteit verdwenen en daarmee ook meerprijs. Het werd een gemeengoed. Biologische boeren houden hun hart vast uit angst dat hun manier van boeren ook een 'must' wordt, waardoor ook hun extraa'tje verdwijnt.
    Om nog duidelijker te zijn in wat ik bedoel is wat je geleerd wordt op de school voor vertegenwoordigers. Als dealer kraak je nooit een ander merk af. Je mag alleen je eigen merk promoten.

  • koestal

    De NMA is de grootste vriend van de retailers,hierdoor kunnen de retailers veel macht gebruiken tov. de producenten

  • Mels

    Koestal,de verdeeldheid onder de boeren en de verschillen in bedrijf zijn de grootste plaag.Kijk eens in Frankrijk hoe ze dat daar aanpakken,ik roep niet dat dat de manier is maar gedwee volgen doen de NL boeren wel.Ventileer je ideeen nou es gewoon op bijeenkomsten,kom je daar niet uit,laat dan een van de studieclubgenoten dat doen namens jullie club.Je hebt er vast een bij die zich dan prima weet te uiten.

  • info104

    Waarom gaat er niet direct een brief naar de Jumbo met een prijsverhoging van 10% de deur uit als tegenbericht, van wie zijn die bv. melkproducten en de eieren en dat vlees ,wie is er hier de slapende, volgens mij wij als verkopende partij,we moeten de vlees en melkfabrieken minder product geven dan hebben ze ook niks om te verkopen. De consument heeft veel te veel keus en word bedolven met door al die voedselproducten die in het schap liggen.

  • info104

    Waarom gaat er niet direct een brief naar de Jumbo met een prijsverhoging van 10% de deur uit als tegenbericht, van wie zijn die bv. melkproducten en de eieren en dat vlees ,wie is er hier de slapende, volgens mij wij als verkopende partij,we moeten de vlees en melkfabrieken minder product geven dan hebben ze ook niks om te verkopen. De consument heeft veel te veel keus en word bedolven met door al die voedselproducten die in het schap liggen.

  • abtje

    Wie zegt dat dat geen Oekraiense eieren zijn en Argentijns vlees, of groente uit Tunesie of Marokko?
    Dat is het hele vieze spelletje dat ze spelen, ze doen alsof ze je matsen door ook een klein beetje onze 'zooi'te verkopen, onder hun voorwaarden.

  • alco1

    @abtje. Het hoeft helemaal niet van ver te komen. Het is hier goedkoop zat.

  • abtje

    @alco, mij hoef je niet te overtuigen.
    Dan geven ze toch andere redenen op, zag je aan AH. Die kopen Argentijns vlees want dat had meer uniformiteit dan Hollands en Belgisch vlees.
    En daar is het misschien soms nog goedkoper.
    Het is niet alleen het vlees, maar ook het slachten,verwerken enz. enz.
    Dan in een diepgevroren container de boot op en wie doet je wat?

Laad alle reacties (21)

Of registreer je om te kunnen reageren.