Commentaar

485 x bekeken

Fraude uitbannen

Volgens de laatste berichten is de eierfraude in Duitsland voor de consument geen item meer. Hij koopt weer gewoon biologische eieren. En daar is alle reden toe, want de fraude betrof vooral vrije-uitloopeieren.

Ten onrechte werd in de media de hele biologische sector in een kwaad daglicht gezet. Het kan anders uitpakken. Vraag het de komkommertelers die in 2011 na een valse beschuldiging over Ehec-besmetting de markt zagen instorten.

De consument blijft een ongrijpbaar fenomeen. Hij oordeelt vaak anders dan hij handelt. De reeks voedselaffaires schaadt het vertrouwen. Dagblad De Telegraaf meldt dat 81 procent het voedsel niet meer vertrouwt. 63 procent zegt in dezelfde enquête dat hij precies wil weten wat in het eten zit en waar het vandaan komt. Het klinkt ongeloofwaardig. In het winkelschap dicteert veelal de prijs. Er zijn maar heel weinig mensen die het etiket goed lezen.

Makkelijk scoren voor de sector dus? Nee. Wat er op staat, moet er in zitten. Simpel. Een keurmerk voor biologisch, duurzaam, scharrel- of Fair Trade-product moet gewaarborgd zijn. Natuurlijk is fraude nooit uit te sluiten. Hoogleraar levensmiddelenrecht Bernd van der Meulen aan Wageningen Universiteit durft de stelling aan dat de recente voedselaffaires slechts het topje van de ijsberg zijn. 'Soms komt we iets boven water', zegt hij in Trouw. 'Voedselfraude is zo oud als de weg naar Rome'.

Politici roepen om het hardst dat het nu afgelopen moet zijn met geknoei met voedsel. In Brussel gaan stemmen op om de controle te intensiveren en strenger te straffen. Het is een deel van de oplossing. De branche moet zelf het voortouw nemen. Een A-merkfabrikant, winkelketen of restaurant wil geen gedonder. Het vergt discipline om alleen zaken te doen met betrouwbare partners, die op zijn beurt dat ook doet. En ja, de consument heeft ook een eigen verantwoordelijkheid. De prijzen zijn soms zo laag dat er een belletje moet gaan rinkelen.

Of registreer je om te kunnen reageren.