Boerenblog

1149 x bekeken 2 reacties

Consumentenbedrog

De consument moet weer gaan nadenken en kritisch kijken wat hij koopt.

De consument wordt continu bedrogen. Recentelijk kwam een door de EU betaald rapport ook tot de conclusie dat de macht van de supermarkten schrikbarend is. Dat roepen wij boeren al zo lang. Zou het dan de komende jaren eindelijk gaan veranderen? Wisfull thinking, zeg ik. De enige die ervoor kan zorgen dat het in de handel weer eerlijk gaat, is de koper, de consument. Hij moet weer kwaliteit gaan kopen bij de lokale slager, bakker en groenteboer. Een ban op de supermarkt. Terug naar de basis.

Aardbeienbereiding?
De laatste maanden ben ik scherp op consumentenbedrog. Zie ook mijn vorige weblog. Recent zag ik lekkere yoghurt in het koelvak van de supermarkt staan. Een dure aardbeienyoghurt met daarin 18 procent aardbeienbereiding (zie foto). Ten eerste vind ik 18 procent schofterig laag, ten tweede noemen ze het aardbeien'bereiding'. Raar woord toch? Op het etiket staat dat de yoghurt 7,3 procent aardbeien bevat. Waar is dan de resterende 11 procent aardbei? En wat moet de rode biet in een dure aardbeienyoghurt? Wellicht om de yoghurt toch een beetje een rode kleur te geven?

Neplavendel
Een ander mooi voorbeeldje vond ik in lavendelgeurzakjes. Dat zijn mooie papieren zakjes met een prachtig fotootje van een bosje lavendel erop. Mooi man. In Hongarije hebben we zelf ook lavendelproductie. Puur natuur. Dus uit nieuwsgierigheid open ik zo'n zakje, daarmee €1,50 op het spel zettend. Potjandorie, er blijkt een kurkachtig materiaal in te zitten (zie foto). Dat laat men dan beetje trekken in chemische vloeistof uit China die naar lavendel ruikt. Schurken! 8 gram neprommel. Niks geen lavendel. De kiloprijs is bijna €190! Bizar.

Lees het etiket

Mijn boodschap is dat de consument weer moet gaan nadenken. Althans, een poging tot nadenken zou al mooi zijn. Wat koop ik nu eigenlijk? Wees kritisch. Lees het etiket, denk na. En koop bij de kleine betrouwbare handel of speciaalzaak. We zijn als consument zo lui dat we in een anonieme supermarkt, waar vijftienjarigen de schappen vullen en qua productkennis van toeten noch blazen weten, het goedkoopste product in de kar gooien. We zijn totaal vervreemd van waar de spullen vandaan komen en hoe ze gemaakt worden. Eigenlijk best dom toch?

Foto

  • Consumentenbedrog
    Foto: Foto's: Ronald Scholten
  • Consumentenbedrog

Laatste reacties

  • SkeereStudent

    Inderdaad erg veen wishfull . De consument is nu tijdens de crisis erg op de centjes aan het passen, en zolang producten maar volgens de normen zijn vindt de consument het best.
    Misschien is het eens mooid tijd dat de boer zelf initiatief neemt voor verandering door in te spelen op de huidige 'social media'. Websites/applicaties waarmee mensen en bestelling aan producten bij de boer direct kan doen en op afspraak zelf kan afhalen. Haalt de boer gelijk de middle-man er uit en verdient deze er ook meer aan.

  • Flyinghollander

    @Skeere Student, ja maar zoals je toch ook wel weet word er meer geproduceerd dan met in NL kan verbruiken, dus dit is ook alleen weggelegd voor een kleine groep agrariers.
    Als iedereen eens 10% ging produceren kan de omzet nog wel eens stijgen met veel meer procenten.

Of registreer je om te kunnen reageren.