Redactieblog

4105 x bekeken 8 reacties

Het failliet van de garantieprijs

Als er een moment zou kunnen zijn voor FrieslandCampina om te stoppen met de garantieprijssystematiek is het nu wel. Het strookt helemaal niet met de ambitie van Route 2020.

Het is ook verwarrend voor leden/leveranciers om de melkprijs te begrijpen wanneer zij de markt proberen te volgen. Bovendien kweekt de garantieprijssystematiek luie fabrieksdirecteuren en royale bonussen. De nabetaling zal dit jaar ongetwijfeld hoog zijn. Minder dan 3 cent kunnen we niet accepteren, anders heeft de algemene directie er onvoldoende uitgehaald.
Zo’n aanhef behoeft onderbouwing. Route 2020 is ambitieus, is anticiperend voor veranderende omstandigheden voor mens, markt en milieu. Het is een ontwikkelingsgedachtegoed, voortkomend uit strategische beschouwingen. Op een dommigheid na hartstikke goed. Een veranderende uitbetaling op vet en eiwit met lactose is daar al een goede uiting van. Bij route 2020 past geen garantieprijs, want als vergelijkingszuivelbedrijven de standaard zijn, baseer je je prijs op de middenmoot. Dan mag je presteren, maar je hoeft niet. Spreekt geen ambitie uit. De markt geeft ups en downs in zuivelnoteringen. De garantieprijssystematiek reageert door haar systeem traag op de markt. Het geeft onbegrip, het buffert te veel.
Boeren, de leden met elkaar, hebben FC laten ontstaan uit hun zienswijze, dat een groot concern met strategisch inzicht, met goede producten, goede markten en een goed uitgerust apparaat met mensen en fabrieken moet kunnen toppresteren met een onderscheidende melkprijs.
Het FC-concern kan beter presteren, uit verschillende locaties in den lande verneem ik dat. Aziatische en Afrikaanse resultaten mogen geen blijvende witwasser zijn voor elders langdurig onvoldoende rendement. Bij de start van fuserende organisaties was de marktconforme melkprijs en nabetaling een goede systematiek. Dat gaf houvast, dat genereerde referentie. Nu moet er voor het management een hoger ambitieniveau liggen dan omliggend gemiddeld en een plusje, voor het verzilveren van de bonus. Ledenraad, werk aan de winkel: leg de lat hoger voor de prestatie. Het kan, RFC heeft de ingrediënten, anders dwingt de concurrentie dit over twee jaar wel af.

 

Jan van Weperen is melkveehouder in Oosterwolde.

Laatste reacties

  • Zuperboer

    Dit is de essentie van de onvrede die op dit moment onder de leden heerst.

  • joannes

    Vooral de laatste zin is waar! Met de laatste ontwikkelingen zullen ze scherper aan de wind moeten gaan zeilen! De luxe van grootste, dominante prijszetter is óók kwetsbaar blijkt.

  • willem

    garantieprijs-systematiek kan wat mij betreft best blijven,maar doe er da gelijk 1 of 2 cent bij op, zodat je direct al aan de bovenkant van omringende verwerkers zit en management gelijk wat meer 'gedwongen'wordt tot goed rendement. i.p.v. te 'streven' naar minimaal 2 cent prestatietoeslag.

  • agratax2

    Als het de heren niet lukt om beter dan de concurrent te zijn, maar de leden dwingen de directie wel tot de beste uitbetaling, komt het wel bekende spook van verkoop van activiteiten om de hoek. We zien dit steeds in ondernemersland de bonus moet veilig gesteld de aandeelhouders te vriend gehouden, dus een activiteit afstoten om terug te keren naar de basis. Het excuus is steeds hetzelfde het af te stoten bedrijf past toch niet zo goed in het nieuwe concept.

  • boerderij12

    Vooropgesteld we moeten als nederlandse melkveehouders blij zijn met rfc.Maar de garantieprijs werkt niet. Ik voorspel nu ook al dat arla de melkprijs
    met ongeveer 0.7 cent laat zakken.En ik vindt dat het een goede zaak is dat Aware erbij komt.Voor de rest eens met artikel ,alleen vindt ikhet nog vreemd dat vet in de nieuwe uitbetaling zoveel minder waard wordt los van marktomsandigheden.

  • koestal

    Arla krijgt nu nog steeds goedkope melk van RFC ,kan hier nauwelijks een plus op maken ,ik ben benieuwd hoe ze dat volhouden,in Denemarken dreigt een kwart van de melkveehouders ook nog failliet te gaan ,problemen genoeg met de melk

  • adrianusdejong

    Niemand van bovenstaande schrijvers inklusief de 'columnist' denkt aan de lange termijn waarbij ook in mindere tijden(die ongetwijfeld komen met een vrije markt) een gespreide omzet en afzet het allerbelangrijkst is om ook dan een fatsoenlijke prijs te kunnen krijgen. Alleen de prijs van vandaag telt en die moet altijd hoger zijn als die van de buurman. Typisch korte termijn denken zonder strategie. Zonde dat niemand ziet dat vele knappe koppen FCDF heel groot en sterk hebben gemaakt waardoor ze zelf een garantieprijs kunnen bieden. Al was het alleen maar om korte termijn denkende leden tevreden te houden...

  • joannes

    @adrianusdejong, je zou helemaal gelijk hebben wanneer de industrie en de wereld niet innoveerde en voordurend naar verbetering zoekt. Risico spreiding of product portefeuille management is heel goed wanneer je er vanuit kan gaan de kapitaals investeringen tenminste terugverdient worden. Maar helaas is de melkmarkt inmiddels zo volatiel dat de concurrentie positie voordurend bedreigd wordt door onbeheerbare risicos. Wat te denken van het valuta risico, of de import/export restricties, de handels verdragen, enz,enz, Zaken die buiten en boven de scoop van FCDF passeren. ZIj zullen moeten reageren en dat is veel eenvoudiger wanneer je een flexibele gespecialiseerde organisatie hebt. Ten eerste ben je niet met de portefeuille van de producten bezig maar met het product; zijn kansen en bedreigingen. En wanneer er dan een kans of bedreiging is, zal de directie met overlevings drang de bakens snel verzetten om de positie te beschermen of te verbeteren. In beide gevallen zijn ze in besluitkracht en snelheid sneller dan de portefeuillemanagers die altijd van compensaties in markten uitgaan. De gespecialiseerde zullen marktaandeel van de portefeuillemanagers winnen en altijd de betere marges scoren, waarmee de grote concerns langzaam weg kwijnen zoals nu bv VION.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.