Commentaar

2896 x bekeken 8 reacties

Bewuster omgaan met diesel is urgent

De afschaffing van rode diesel is een feit. Zuinig aan doen is de enige optie.

Het verdwijnen van de rode kleurstof uit diesel markeert een tijdperk waarin de landbouw zijn status aparte in de maatschappij verliest. Versneld door de crisis komt de agrarische sector op één lijn met het midden- en kleinbedrijf. Wellicht worden vrijheden als rijbewijs-, kenteken- en apk-loos trekkerrijden de boer binnen enkele jaren ook afgenomen.
Hoe dan ook, boeren en loonwerkers moeten leren leven met de accijnsverhoging van 18 cent per liter op de motorbrandstof. Volgens LEI Wageningen UR leidt dit tot een kostenstijging voor grondgebonden sectoren als de melkveehouderij en de akkerbouw van €1.000 à €2.000 per bedrijf per jaar.
De hogere energiekosten doorberekenen naar afnemers is voor de boer geen optie. Dat gaat direct ten koste van zijn marge. Of hij moet bezuinigen op het brandstofverbruik. Die optie wordt noodzakelijker om internationaal concurrerend te blijven. Door de accijnsverhoging lopen wij qua brandstofkosten flink uit de pas met België (laat als enige EU-land zijn boeren nog rode diesel tanken) en Duitsland (boeren krijgen belastingvoordeel retour).
Waarschijnlijk is het enige positieve effect van de accijnsverhoging dat boeren bewuster zullen omgaan met de kostbare brandstof. Want wees eerlijk: hoeveel akkerbouwers weten hoe hoog hun brandstofkosten per hectare zijn? En welke veehouder weet hoeveel diesel hij verstookt om een hectare gras in te kuilen?
Waar op dit terrein nog winst valt te behalen, dat heeft Boerderij onderzocht en verzameld in een dossier. Zo is veel te winnen door trekkers en werktuigen efficiënter in te zetten, door grootschalig (gezamenlijk) diesel in te kopen en zuinige trekkers aan te schaffen. Maar om met deze maatregelen de ongeveer 20 procent hogere kosten terug te verdienen op het totale dieselverbruik? Dat zal in de praktijk een hele, zo niet onmogelijke opgave blijken.

Laatste reacties

  • JeroenvBuuren

    Goedemorgen, Graag zie ik uw rekenplaatje voor het aanschaffen van een zuinige trekker. Als uw trekker vandaag nog voldoet is die terugverdientijd denk heel heel lang...... Advies welkom maar dan graag wel het juiste advies.
    Doorrekenen in de kostprijs tja met mindzetting en berichten als deze is de verkoper van Friesland Campina en conculega's al vleugellam gemaakt door onszelf. 20% diesel besparen > Koeien in de wei i.p.v. jaarrond opstallen. Hoe snel is de 20% dan behaald... ? onmogelijk want... ?

  • agratax2

    Ik ga er van uit dat het grootste deel van deze verhoging ten koste zal gaan van de concurrentie kracht. Op deze wijze wordt het overnemen van een grondgebonden bedrijf steeds moeilijker of de overname kosten moeten zover dalen dat deze de marge weer op een aanvaardbaar niveau terug brengen. Als deze accijnsverhoging niet meer is dan een ondoordachte actie van de Regenten zijn ze niet bepaald slim, ik denk dan ook dat ze willen proberen deze actie te gebruiken om de grondmarkt te beïnvloeden. Links om of rechtsom willen ze hun EHS doorvoeren.

  • farmer135

    en dan niet te vergeten, zijn er nog veel in het buitengebied waar geen gasleiding ligt, en dus ook de kachel in huis op rode diesel draait ( draaide )

  • ed12345

    Doordat ik al weer heel wat jaartjes meeloop kan ik een evenveel aantal jaren terug kijken .Om te beginnen vragen wertuigen per werkbreedte steeds meer vermogen voorbeelden te over. De maaibalk van 5 of 6 voet kon een trekker van 15 pk aan het duurde veel langer dan nu met de schijven of trommelmaaier maar het dieselverbruik per ha is er dan ook naar.Het woelpootje onder de ploeg koste meer vermogen maar niet in vergelijking met de grote woelers van nu maar ja die ploeg kon getrokken worden met een trekker van pak weg 2 ton nu staat er voor die woeler een trekker van 8 tot 11 ton ,als er een pakkerol aan de kopeg zit moet je door dat extra gewicht een grotere trekker gebruiken .De ouderen onder ons zullen het wel met me eens zijn dat het er niet makkelijker op geworden is een goed zaaibed te maken
    de steeds grotere en zwaardere machines helpen de grond stuctuur niet echt
    De trekker zelf heeft zoveel hydraulisch vermogen en 'n airco en zoveel electrisch spul aan boord dat in plaats van een radiateur er drie voor zitten en de gewone dynamo plaats heeft gemaakt voor een grote wisselstroom dynamo Het opwekken van hydraulisch vermogen en het dan terug omzetten om een as te laten draaien dmv een hydro motor heeft een ontzettent vermogens verlies
    Sorry maar dat kost allemaal diesel .Direct toegegeven terug kan niet

  • casecs

    ja ed je hebt wel gelijk hoor al die electronica kost gewoon diesel, vroeger toen we nog klein waren werd het land ook altijd los getrokken in het najaar nu doen we dat haast niet meer zo bespaar je veel diesel en het voordeel dat je in het voorjaar sneller weer op het land kan!

  • miniplaat

    sorry hoor, maar in het najaar het land lostrekken zorgt er bij ons juist voor dat we eerder het land op kunnen in het voorjaar? anders zou je toch helemaal geen reden hebben om het land überhaupt los te trekken?

  • jordi 1455

    gewoon tier 0 motoren gebruiken want motoren die aan de emissie eisen voldoen zuipen verhoudingsgewijs veel en veel meer diesel.

  • koestal

    Er wordt door de zuivelindustrie ook enorm heen en weer gesleept met boerderijmelk,dat kost de melkveehouder ook enorm veel geld en dan hebben de zuivelfabrieken de mond vol het over duurzaam,vooral Friesland Campina kan er wat van !

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.