Commentaar

688 x bekeken 1 reactie

Landbouwverkeer: veiligheid voorop

De Raad van State is kritisch over het wetsvoorstel voor invoering van het trekkerrijbewijs per 1 januari 2015. Invoering van een kenteken zou meer bijdragen aan de veiligheid.

Het is te hopen dat dit zuinige ja-woord deze zaak niet verder vertraagt. Het heeft al veel te lang geduurd voor er concreet iets gebeurt om het landbouwverkeer veiliger te maken. In de nieuwe wet wordt het huidige trekker-certificaat vervangen door een echt rijbewijs. De leeftijdsgrens blijft echter 16 jaar. 18 zou beter zijn.

De onveiligheid van het landbouwverkeer is een hardnekkig probleem. De Onderzoeksraad voor de Veiligheid legde al in 2010 de vinger op de zere plek. Bestuurders zijn onkundig of onbewust, voertuigen zijn nogal eens te snel, te zwaar en te breed en duidelijke eisen ontbreken. Nederland is hierin een buitenbeentje in Europa. Het is in ons omringende landen niet uit te leggen dat jongens van 16 het verkeer in mogen op dergelijke monsterachtig grote - maar ongeregistreerde - machines.

Sleutel tot de oplossing is, naast een rijbewijs dat bestuurders in ieder geval bewuster maakt, ook een kentekenplicht. Die laatste maakt het beter mogelijk te controleren of voertuigen aan de verkeerseisen voldoen. De kentekenplicht strandde tot voor kort op bezwaren over kosten en bureaucratie. Begrijpelijk, maar met enige creativiteit zijn die te ondervangen. Bijvoorbeeld door onderscheid te maken tussen grote en kleine voertuigen. Op alle fronten is de veiligheid beter geworden, behalve in het landbouwverkeer. Dat moet anders.

Eén reactie

  • loef

    De chauffeur/ eigenaar maakt het verschil of een combinatie veilig is.
    Daarnaast staat van het voertuig.
    Maar die onzin verhalen over 16 jarigen met grote combinatie of dat zo veel voorkomt...
    Stel dat een bestuurde en voertuig bij de oogst betrokken raakt bij een ongeluk staat meteen een man of vier stil, naast al de andere ellende...
    Ik zou wel eens concrete cijfers willen zien met leeftijd specificatie, en wat er zoal aan ongelukken gebeuren.
    Terwijl we dagelijks geconfronteerd worden met ongelukken van vrachtauto 's veelal met zwaar letsel en vaak dodelijk afloop,
    en dat dan met chauffeursdiploma rust/rijtijden besluit.
    De meeste ongelukken die ik ken zijn op het veld met oogst werkzaamheden, mestsilo/put of gewoon met vee..

Of registreer je om te kunnen reageren.