Commentaar

874 x bekeken 4 reacties

Zin en onzin van rechtstreekse communicatie

'Primaire producenten dienen hun krachten te bundelen en te proberen rechtstreeks met de consument te communiceren'. Dat is het advies van Europarlementariër Esther de Lange aan boeren.

Aanleiding is een rapport dat ze voor het Europarlement heeft opgesteld over fraude met voedsel. Ze concludeert daarin dat Brussel lang te weinig oog voor dit onderwerp heeft gehad. Ook pleit ze voor een meer politie-achtige opzet van controle-instanties zoals de NVWA. Er is te weinig afstand, vindt zij. Controle-acties zijn te voorspelbaar en niet hard genoeg.

Haar pleidooi voor een hardere controle-cultuur ligt in lijn met eerdere rapportages over de werkwijze van de NVWA. Het is na vele jaren van gedoe tijd dat er een effectief controlesysteem komt. Het is te hopen dat de speciale taskforce voedselveiligheid die staatssecretaris Dijksma heeft aangesteld orde op zaken kan stellen.

Anders ligt het met het eerste advies van De Lange. Boeren zouden zelf rechtstreeks moeten 'communiceren met de consument', om het vertrouwen te herstellen. Dat is een zinloze exercitie. Tussen de boer en het winkelend publiek zitten nogal wat schakels waar de primaire producent geen grip op heeft. Juist daar gaat het vaak mis. De Lange zegt het zelf. Over de hoofden van die tussenschakels heen roepen dat het allemaal koek en ei is, maakt het afbreukrisico alleen maar groter. Dat wordt een bron van frustratie.

Ieder moet zijn eigen straatje schoonvegen, onder het wakend oog van een strenge doch rechtvaardige, onafhankelijke inspectie. Dat is de enige weg.

Laatste reacties

  • info488

    De stelling van Oppewal dat 'het mis zou gaan bij de schakels waar de boer geen grip op heeft' is zacht gezegd vrij bijzonder en getuigt vooral van een farmocentrisch wereldbeeld. Als dat al zo is, dan is het advies om in elk geval meer en beter aan te sluiten op die andere schakels met oog op een goed gezamenlijk, sluitend verhaal en met een open houding tegenover de afnemer annex eindgebruiker (=klant).

  • alco1

    Het LTO zou de schakel tussen boer en consument moeten wezen. Het zou direct van zich moeten laten horen bij misstanden, zowel bij de boer, maar ook bij de anti-boer. Maar vaak wordt het stilzwijgen gehanteerd, omdat met ageren de zgn. misstanden nog langer in de publiciteit staan. Het geeft echter een vrijbrief om steeds maar weer nieuwe onzin voor het voetlicht te brengen.

  • bibliotheek6

    De enige situatie waarin De Lange's oproep zinvol zou zijn, is als de boer ook (nagenoeg) rechtstreeks aan de consument levert. Bijvoorbeeld via een boerderijwinkel, plaatselijke horeca of boerenmarkten.

    Zou De Lange niet impliciet doelen op een hervorming van de keten?

  • Kaiser

    En wat doet Esther de Lange zelf? Communiceert zij ook rechtstreeks met boeren?

Of registreer je om te kunnen reageren.