Commentaar

714 x bekeken 1 reactie

Tijd voor verandering

In supermarkten hebben de posters van oliebollen en champagne plaatsgemaakt voor stuntaanbiedingen. Albert Heijn heeft hamsterweken, C1000 euroweken en Dirk Mega Sale-weken.

De retail paait na de dure decembermaand in de eerste weken van het jaar de klanten met lage prijzen voor merkproducten en wil daarmee het marktaandeel vergroten.

Het klinkt allemaal sympathiek, maar is uiterst zuur voor de ondernemers die maar net tegen de opbrengstprijs kunnen werken, laat staan er een extra prestatie tegenover kunnen zetten. En juist daarmee wil diezelfde supermarkt zich óók onderscheiden. Hun product is maatschappelijk verantwoord, duurzaam en welzijnsvriendelijk geproduceerd. Van stuntprijzen gaat een verkeerd signaal uit.

LTO-voorzitter Albert Jan Maat hoopt dat in 2013 eindelijk een stap wordt gezet naar een 'eerlijke' prijs. Boeren en supermarkten praten hier al veel te lang over. Het lastige is dat niemand een sluitende definitie van 'eerlijk' heeft. Feit is ook dat álle supermarkten moeten meedoen. De concurrentie is moordend.

Het kan de boeren helpen een coalitie te smeden met maatschappelijke groeperingen, ja voor sommigen zelfs met de 'gezworen vijand' Wakker Dier. Zij streven een andere productiewijze na en zijn op onderdelen uiterst succesvol. In toenemende mate realiseren zij zich ook dat verandering alleen kan als daar een passende prijs voor de producenten tegenover staat.

Eén reactie

  • agratax2

    'Eerlijke prijs' is weer zo'n ongedefinieerde uitspraak waarbij iedere deelnemer aan het gesprek een eigen gedachte over heeft. Ik zou als deelnemer eerst van de vergadering eisen om een eensluidende definitie te geven van het onderwerp. Dit kost een hoop vergader tijd en daarmee besparen ze een vermogen aan tijd.Aangezien tijd is geld ook hier geldt, hebben alle partijen dan de eeste winst al in de zak.

Of registreer je om te kunnen reageren.