Commentaar

1661 x bekeken 9 reacties

Publieksprijs voor plofkip

Totaal misplaatst, maar daarmee niet minder succesvol: de advertentiecampagne van Wakker Dier tegen de vleeskuikenhouderij.

De term 'plofkip' is een begrip geworden. In enkele weken tijd heeft de organisatie de 'plofkip' een plekje gegeven in het rijtje kistkalf, batterijkip en kiloknaller. Het zou me niet verbazen als het woord straks een hoge notering krijgt in het Van Dale-lijstje Woord van het jaar 2012.

De eerste prijs heeft de campagne al op zak. NRC Media schreef een verkiezing uit van de meest aansprekende advertentie van charitatieve instellingen, de zogenoemde NRC Charity Award. Maar liefst 255 goede doelen schreven in voor de verkiezing. De 'plofkip'-campagne kreeg 15.976 van in totaal 105.905 stemmen, en is daarmee publiekswinnaar.  De vakjury verkoos overigens Amnesty International tot winnaar. Beide organisaties krijgen, behalve een beeldje, vier dubbele pagina's advertentieruimte in NRC Handelsblad en nrc.next, volgens de uitgever een waarde vertegenwoordigend van 300.000 euro.

NRC stelt als definitie van 'plofkip': een kip die in zes weken tijd uitgroeit van donzig kuiken naar een vleeshomp van bijna 2,5 kilo. Volgens Wakker Dier is 95 procent van alle kip in de supermarkt 'plofkip'. Wakker Dier komt volgens de krant op voor dieren in de vee-industrie door aandacht te vragen voor misstanden én door mensen te stimuleren om diervriendelijk keuzes te maken. Als de organisatie alleen op dat laatste zou worden afgerekend, zou zij buiten de prijzen vallen. In de dagelijkse praktijk dicteert de portemonnee het boodschappenlijstje.

De landbouw kan best wat jaloers zijn op zoveel 'exposure'. Na Melk de witte motor en Breek de dag, tik een eitje is het best stil geworden. Van weidemelk schiet me niet zo snel een kreet te binnen. Jammer.

Laatste reacties

  • joannes

    Zo zie je maar dat je image vorming héél serieus moet nemen en zeker als je opponent het toepast om je te diskwalificeren.

  • Boertje-M-sob Henak

    totaal misplaatst? hoezo? er is nu veel minder dierenleed. De boeren wilden plofkippen, de consument wilde geen plofkippen.
    Boeren zoals Jan Vullings zijn veel te dom om het te begrijpen.
    Nu moeten we nog de mensen te laten inzien dat melk erg ongezond is, vooral voor de botten.Maar daarvoor is de tijd nog niet rijp.Veel nederlanders (80%) geloven nog steeds de leugen dat melk gezond zou zijn.

  • Mozes

    Boertje-M-sob Henak, niet de boer wil plofkip maar de consument. De manier waarop voedsel wordt geproduceerd is een afspiegeling van het koopgedrag van de consument. Het koopgedrag van de consument is gericht op fysieke kwaliteit tegen de laagste prijs. Een boer die zich hier niet op richt plaatst zichzelf buiten de markt en gaat failliet. Als we willen dat voedsel op een andere manier geproduceerd wordt dan moet het koopgedrag van de consument veranderd worden. Aangezien consumenten dit nooit vrijwillig doen moet er een beleid komen die dit afdwingt. Tot nu toe zie ik alleen maar hypocrisie welke bestaat uit het schoppen tegen de boer terwijl men het koopgedrag van de consument en het beleid van de supermarkt vrijlaat.

  • joannes

    Precies Mozes, die consumenten hebben alleen verstand van prijzen zo lijkt het. En.... wanneer de producent zich dan in allerlei bochten wringt om dit te leveren krijgt hij kritiek op de methodes. En daar komt nog bij dat er van die slimme multinationale producenten zijn zoals Pfizer die bv een castratie middel ontwikkelen wat weer door diezelfde gemanipuleerde consumenten zelfs Politiek kan worden afgedwongen. Maar ook de Plofkip is niet uitgevonden door een boer: Het zijn de Multinationals die het over de boeren ruggen uitvechten. En dat alles omdat uiteindelijk alleen de prijs het transactie criterium blijkt te zijn. Die zogenaamde zelf benoemde groenen weten niet door wie ze zijn gehersenspoeld en wat hun werkelijke belangen zijn.

  • HvdR

    Neemt niet weg dat de terreurjongens van Wakker Dier het al zover hebben geschopt dat de 'plofkip', hoe duurzaam ook, op termijn toch uit de schappen gaat verdwijnen. Ik heb de overtuiging dat we daar per saldo niet blij mee moeten zijn, omdat de traag groeiende kip niet voor meer marktmacht gaat zorgen en kip voor de consument onnodig duur gaat worden.

  • Larkens

    @HvdR: traag groeiende kip? Er zijn normaal groeiende kippen en te snel groeiende kippen. En een normaal groeiende kip is niet onnodig duur maar verdient een normale (hogere) prijs.
    Ben het eens met Mozes: het koopgedrag van de consument moet veranderd worden. De plofkip actie draagt hier aan bij maar is niet genoeg en daarom zal er beleid moeten komen om dit af te dwingen.

  • HvdR

    Vanavond op TV Louise Fresco: 'De plofkip is zo slecht nog niet en megastallen hebben we wellicht nodig' http://is.gd/F4RrPW
    Larkens, uiteindelijk gaat het toch om vleesproductie voor de laagste kostprijs ('plofkip') binnen de gestelde welzijnsregels, omdat de consument daar nu eenmaal voor kiest. En het koopgedrag van de consument veranderen is ijdele hoop, want de massa heeft nu eenmaal terecht geen boodschap aan bepaalde morele waarden.

  • joannes

    HvdR, dat respect wat je hebt voor de ¨massa¨ met je afsluiten de zin in commentaar #7, laat duidelijk zien welke vorm van beschaving je aanhangt. Het cynisme naar de massa, dat het het geen morele waarden kan borgen, gaat mij te ver.

  • HvdR

    joannes, de enige morele waarde die de massa borgt is de prijs van het product. Als je een andere mening bent toegedaan mag je dat verkondigen in de arme delen van de wereld. Daar draait het nog om de eerste levensbehoeften zoals overleven.
    Overigens kan de burger best wel morele waarden 'borgen', zoals je dat formuleert, maar mijn stelling is dat je het de consument niet kwalijk mag nemen als ze toch voor de laagste prijs gaat.

Laad alle reacties (5)

Of registreer je om te kunnen reageren.