Redactieblog

1666 x bekeken 6 reacties

De trouwe klant

Boeren zijn van nature geen weglopers. Niet bij hun voerleverancier, niet bij hun veehandelaar en al helemaal niet bij hun melkfabriek of hun vrouw.

Als er wat wrijving is dan bespreken ze dat en komen ze er samen wel uit. Dat is nu juist één van de eigenschappen van een boer die ik waardeer, daar kan menig Nederlander nog wat van opsteken. Jammer genoeg zijn er veel bedrijven die misbruik willen maken van deze mooie eigenschap.

De energiemaatschappij die denkt dat een forse tariefsverhoging er wel doorheen komt. Totdat die boer in de telefoon klimt. “Kunt u onze stroom ook leveren voor dezelfde prijs als uw collega-stroomleverancier, of moeten wij overstappen?” “Natuurlijk kan dat mijnheer”, is het antwoord alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat ze je zojuist nog hebben proberen te besodemieteren. Vooruit maar weer, het kost even tijd en ergernis, maar dan heb je ook wat.

Sneller kun je het niet verdienen. Dan ligt er een factuur op de deurmat die wat dieper uitpluiswerk behoeft. Een garantie-plus-service voor onze afvalcontainer, naast de vaste legingskosten? Hadden wij daar om gevraagd? Na een belletje snap ik het helemaal. Het gaat om een verzekering voor diefstal of het in brand steken of vernieling van het ding.

“Mijnheer”, zeg ik met licht spottende ondertoon “wij wonen op het platteland en sluiten zelfs de auto ’s nachts niet af, denkt u dat wij die verzekering nodig hebben?” Het grappige is dat al die mensen bij de telefoon duidelijk een training hebben gehad. Ze zijn begripvol, altijd vriendelijk en geven de klant vooral gelijk. Wat ik minder grappig vind is dat je werkelijk iedere rekening onder de loep moet nemen. En ik vind het al helemaal niet leuk.

Bedrijven met wie je al 10 jaar een contract hebt lopen, denken een loopje met je te kunnen nemen. Is dat de beloning? De ergernis groeit. Als kort daarop de factuur voor onze afvalcontainer weer fors hoger is, neem ik weer contact op. In het klantvriendelijke telefoontje wordt beloofd dat ik dezelfde dag terug gebeld wordt. Ik wacht lang, erg lang. Drie klantvriendelijke medewerkers, drie beloften en zes weken later ben ik er klaar mee en zeg ons contract via de mail per direct op.

Boeren zijn van nature geen weglopers. Maar je moet ons niet dwingen.

Laatste reacties

  • vrije boer

    Dit doen ze bij de boederij ook. De buurman heeft de boederij opgezegd vorig jaar en wordt nu weer gebeld voor een abonnnement op de boerderij met een korting van 100 euro. Ik heb gebeld of ik ook 100 euro korting krijg. Nee is het antwoord, want dit is voor nieuwe abonnees. Dus mijn conclusie is je moet je abonnement opzeggen om korting te krijgen. Bedankt Boederij

  • agratax2

    Vaarkamp je verhaal klopt. Mijn dochter toen ze nog studeerde nam ieder jaar een andere energie leverancier, het leverde de studente een paar honderd Euro >overstap premie< op zodat haar studenten flatje ongeveer gratis werd verwarmd. Het geld ligt op straat, de mens moet zich alleen bukken om het op te rapen.

  • ronaldvernooy1

    dit is ook met mobile telefoons kpn vodafoon enz

  • John*

    als leverancier ben je blij met trouwe klant relaties, met relatief weinig moeite veel geld in het laatje. met dat geld proberen ze weer klanten van concurrenten af te snoepen.

  • Bison

    Besodemieterd werd men vroeger ook al zo dit is oud nieuws.
    Ik kan er wel een boek over schrijven.

  • w.brilman1

    grr

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.