Redactieblog

860 x bekeken 2 reacties

Albert Heijn

‘U krijgt 2 procent minder voor uw producten vanaf nu, hoogachtend Albert Heijn.’ Dit is de botte boodschap die onze grootste kruidenier kortgeleden naar zijn toeleveranciers zond. En bent u niet akkoord, dan ruilen wij u in voor een ander. Bestaande prijsafspraken worden eenzijdig aan de kant gezet.

Schandalig! In een gezonde handelsrelatie ga je niet zo met elkaar om. De grootgrutter maakt misbruik van zijn machtspositie en breekt bestaande contracten open. Afspraak is afspraak geldt duidelijk niet voor de supermarktketen.

Albert Heijn staat overigens niet alleen. Ook Jumbo eiste eerder dit jaar 1,25 procent welkomstbonus van leveranciers en heeft nu aangegeven dat ook zij weer 2 procent extra korting wil. De supermarkten maken op deze manier misbruik van hun sterke marktpositie en alle leveranciers en hun boeren en tuinders zijn hiervan de dupe. Van de ene op de andere dag worden zij geconfronteerd met dalende inkomsten, terwijl de marges voor landbouwproducten toch al erg laag zijn.

Inmiddels heeft Albert Heijn de keutel weer enigszins ingetrokken en heeft aangegeven dat hij in gesprek wil met leveranciers die de prijsverlaging niet kunnen dragen. De dertig boeren die geprotesteerd hebben bij het hoofdkantoor in Zaandam kunnen op veel sympathie in de samenleving rekenen en hebben zeker bijgedragen tot deze terugtrekkende beweging van de grootgrutter.

Het is natuurlijk ook heel vreemd dat een sector die voor grote uitdagingen staat het financieel onmogelijk wordt gemaakt om op een andere manier te gaan produceren. Met deze kortingsacties laten Albert Heijn en Jumbo zien dat zij lak hebben aan duurzame landbouw, milieu en dierenwelzijn. Alleen de euro’s tellen.

Ik vind dat ook de supermarkten een maatschappelijke rol hebben in onze samenleving. Zij hebben een grotere verantwoordelijkheid dan het verkopen van zoveel mogelijk producten met een zo hoog mogelijke winstmarge. Alleen door hen daar voortdurend op te wijzen, zullen zij die rol oppakken. Hierbij heeft de agrarische sector een bondgenoot aan maatschappelijke organisaties zoals de Youth Food Movement die acties bij de supermarkten organiseren.

Hopelijk hebben de acties het beoogde effect en wordt de korting van 2 procent niet voor alle sectoren doorgevoerd. En die botte boodschap, ik denk dat deze actie meer imagoschade toebrengt dan de korting oplevert. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald grootgrutters!

Laatste reacties

  • joannes

    We blijken terug te gaan naar een soort Feodalisme waarin enkele grote organen, multinationaals in samenwerking met politiek en goed georganiseerde aktiegroepen het voor het zeggen hebben. Vrije markt bestaat niet! Zij verdelen de plichten, lasten en vooral de winsten! Het volk moet zich maar een weg vinden in deze wereld. Tot op heden is dat je laten opleiden om maar vooral loyaal in een van die organen een goed betaalde baan te krijgen waarin je tot en met je pensioen verzorgd wordt. Maar het systeem is inmiddels zo opgeladen met een hypotheek op de toekomst dat er steeds minder overblijft voor te verdelen winsten en er meer nodig is om het gebouw in stand te houden. Het gevolg is verzet/protesten van de groepen die te afhankelijk zijn van dit gebouw. Laat die organen eens de verliezen nemen zoals de meest afhankelijke al jaren doen.

  • gerjan slingenbergh

    De grootgrutters maken geen misbruik van hun machtspositie maar profiteren van de zwakte van de aanbieders en zolang de opstelling van dhr. Maat van de LTO niet verandert zullen ze dat blijven doen. Hij had moeten overleggen met
    RFC en Vion om tot adequate maatregelen te komen. Maar nee hoor er komt een ronde tafel gesprek.

Of registreer je om te kunnen reageren.