Commentaar

2510 x bekeken 11 reacties

AH misbruikt machtspositie

Boeren en tuinders betalen mee aan de groeiplannen van Albert Heijn en Jumbo/C1000. In een brief meldt 's lands grootgrutter dat hij vanaf volgende week 2 procent op de inkoopprijzen inhoudt.

AH breekt daarmee eenzijdig de contract met haar leveranciers open. Eerder dit jaar ging Jumbo/C1000 de supermarktketen al voor met een dergelijke actie.

AH stelt dat een toename van het aantal winkels tot een grotere afname leidt. In ruil hiervoor zakt de inkoopprijs. "Omdat wij groeien, kunnen onze leveranciers ook groeien", motiveert de woordvoerder.

De leveranciers zijn terecht woedend. Het grootwinkelbedrijf misbruikt de macht-, of misschien beter de marktpositie om een lagere prijs af te dwingen. Dat is het niet alleen. Naar verluidt schuift de betalingstermijn ook wel eens een weekje op. De leveranciers kunnen veelal geen kant op. De korting contrasteert ook sterk met de sfeer die Albert Heijn begin augustus nog opriep met de open dagen op bedrijven. 175 boeren en tuinders waren in de terminologie van AH 'Hollandse helden'. Het klinkt nu allemaal wat wrang.

Minister Maxime Verhagen van EL&I is op de hoogte van de praktijken, en zit omwille van een gedragscode om oneerlijke handelspraktijken te bestrijden met de partijen om tafel. Tot maatregelen heeft het nog niet geleid.

Voor boeren en tuinders is het wrang. Veel ondernemers produceren net onder of tegen de kostprijs. Zij betalen het gelag. Zij kunnen de twee procent niet doorberekenen.

 

 

Laatste reacties

  • gpdeboer

    Volgens mij moeten wij leveranciers maar s even onze 2 procent op gaan halen bij Appie en Jumbo. Stelletje Aso's

  • joannes

    Lees de halfjaar cijfers van Ahold en je weet waarom ze geld tekort komen. Ze hebben de voetbal akties verkeerd in geschat en dat heeft geld gekost, daarnaast hebben ze met prijzen gestunt om het markt aandeel in stand te houden. ¨Underlying operating margin was 5.4% compared to 6.2%.¨ pagina 4 halfjaarbericht in bijgevoegde pdf file https://www.ahold.com/#!/Media/Q2-2012-Results.htmAH Dat geld proberen ze nu bij hun leveranciers terug te halen om uiteindelijk een weer goede resultaten te kunnen boeken. Alles voor de aandeelhouders en vooral de bonus van de leidinggevende. Boeren moeten ook kunnen kiezen wie ze wel en geen korting geven op basis van de meeste toegevoegde waarde. Aldi zou wel eens een beter distributie kanaal kunnen zijn dan Albert Heijn. Zoals het halfjaar bericht aangeeft, voert Albert Heijn extra prijs investeringen en acties aan als argument voor marge daling. Zij vechten voor hun markt aandeel over de ruggen van de leveranciers. De leveranciers zouden collectief naar de distributeurs moeten kijken en diegene die zijn producten het interessants voor de boer aanbiedt moeten belonen en diegene inefficient zich eruit prijst moeten straffen.

  • joannes

    Het argument van Albert Heijn dat meer winkels openen in het voordeel van de leveranciers is, is diezelfde pagina 4 ¨For the first half, net sales increased 3.0% to €5.8 billion. Identical sales were up 0.8%. Underlying operating margin was 5.7% compared to 6.1% last year...... Dus ze hebben meer winkels en netto 3% meer verkoop maar met dezelfde winkels hebbe ze maar 0,8% extra verkoop en die hebben ze duur betaald met lagere prijzen en mislukte akties. Dus de efficiëntie van Albert Heijn is gewoon afgenomen en daarvoor wil men leveranciers laten betalen. Onterecht, laat het management iets anders bedenken en leveranciers wat extra betalen voor niet vervulde verwachtingen die al in de verkoopprijs van de leveranciers verdisconteerd was. Het is als een koe die onvoldoende presteert voor zijn krachtvoer: nu die krijgt minder!

  • PSV_Supporter

    Ik zag al een leuke brief die namens de consumenten is gestuurd naar AH:

    https://twitter.com/Formateur_2012/status/245419607190544385/photo/1/large

    Blijft belachelijk natuurlijk wat AH doet.

  • jj.lodders1

    stop met leveren aan AH en koop er ook niks meer

  • HvdR

    'Volgens de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het eenzijdig aanpassen van betalingscondities tegen de wet. 'Overeenkomsten tussen leveranciers en afnemers, inclusief betalingscondities, behoren tot stand te komen op basis van wederzijdse overeenstemming tussen partijen', zegt FNLI-directeur Philip den Ouden. De Albert Heijn actie staat niet op zich, eerder al zou Jumbo/C1000 een vergelijkbare stap hebben gezet. Den Ouden pleit voor een gedragscode waarmee de overheid afwingt hoe de ketenpartijen met elkaar omgaan.'
    Bron: http://www.foodlog.nl/artikel/ah-kort-leveranciers-voor-eigen-groei/

  • roy beekman

    ze moeten meer betalen

  • mooi-wark

    dat geauhoer altied met dit gedonder, de boeren hebben de al moeiete mee om rond te komen en dan doen ze dit.
    Kan gewoon niet!

  • bramegberts1

    Wat een mastodont die AH, wat een arrogantie om zo met je leveranciers om te gaan. De hufterigheid ten top, maar ja AH wil zich onderscheiden. Waar hamsteren al dan niet toe leid???

  • bankivahoen

    AH zet de rem op alle maatschappelijk verantwoorde ontwikkelingen in de agri-sector door doze move! Dit zou vanavond de eerste 10 minuten van alle journaals moeten vullen.

  • hereijgers

    strak plan gpndeboer as zaterdag met ons alle, want 2% van je omzet is meer dan een half inkomen, dat pikken we toch niet. Als dit doorgaat hebben we toch niets meer te verliezen, wie doet er mee?

Laad alle reacties (7)

Of registreer je om te kunnen reageren.