Commentaar

1248 x bekeken 8 reacties

Meeliften op AH-feestje

Als je jarig bent, geef je een feestje. En bij elke mijlpaal is het feestje groter, of anders. Voor deze laatste variant kiest Albert Heijn. De grootgrutter bestaat dit jaar 125 jaar, en zet daarbij ook de leveranciers in de kijker. In twee weekeinden openen 175 boeren en tuinders hun deuren voor het publiek. Het zijn de 'Hollandse helden' in de terminologie van het bedrijf. Ja, verstand van marketing kun je het bedrijf niet verwijten.

Tussen al het prijzen- en jokergeweld op de AH-homepage staat een link naar de open dagen. In een romantische setting lachen tien boeren en tuinders uitnodigend. De bezoeker klikt op regio of product en kan op een kaart eenvoudig een bedrijf van zijn gading zoeken. Hij vindt er ook nog wat productinformatie. Albert Heijn verwacht op de open dagen circa 300.000 bezoekers. Het is perfecte promotie.

Toch zal menig boer er zich wat ongemakkelijk bij voelen. Hij heeft het niet zo met het grootwinkelbedrijf. En Albert Heijn geldt als marktleider als kop van Jut. De keten steekt te veel marge in eigen zak, of stunt met melk of vlees terwijl de producentenprijs al belabberd is. Tegelijkertijd heeft hij het besef dat hij ook niet om het grootwinkelbedrijf heen kan. Het winkelschap is de etalage om zijn product aan de man te brengen.

De marges in de retail zijn ook niet breed. Albert Heijn zegt het in Boerderij Vandaag met zoveel woorden. De koek moet groter, en dan blijft er bij eenzelfde verdeling voor iedereen meer over, klinkt het. Het bedrijf stapt daarom ook in het Rondeelei en sterrenvlees. Het is net iets te gemakkelijk gezegd. En het biedt voor het gros van de boeren geen soelaas.

Misschien is de grootste winst wel dat de burger/consument kennis opdoet en begrip krijgt voor de keuzes op het boerenbedrijf. Het is een eerste stap op weg naar een eerlijke prijs. En dan is het des te jammer dat juist varkensbedrijven niet in het programma zitten. Juist daar is de nood nu het hoogst.

Laatste reacties

  • tessemakergj

    ja verstand van marketing dat heeft de grootgrutter , beetje stunten met lage prijzen omdat deze weet dat de boer toch wel levert , hij zal wel moeten omdat hij zijn producten niet kan bewaren
    eerst de leverancier binnenhalen om hem vervolgens uit te knijpen dat is wat ze doen
    en zelf met de winst gaan lopen, ik begrijp hoe het werkt de marketing van onze grootgrutter
    en dan nu een beetje mooi weer uithangen bij diezelfde leveranciers
    moet je je niet voor lenen tenzij je dit voor de tv mag uitleggen !!

  • politiek

    @ tessemakergj. Uiteraard is AH geen sociale werkplaats. Uiteraard zullen ze echt niet de ,,normale/gangbare,, bedrijven laten zien. Het moet uitstraling hebben net als bij Boer zoekt Vrouw of Vrouw zoekt Boer. Op zich niets niks mee. Als dit resulteerd in een betere waardering/prijsvorming voor de ,, gewone,, boer dan is alles zeer postitief denk ik. Met de gewone boer bedoel ik gezinsbedrijven, dus niet die grote agro-industrie die voor massa en bulk gaat. Hopenlijk beseft ook ook AH zijn verantwoordelijkheid nu. Zowel voor zichzef als voor de gewone boeren in Nederland.

  • veldhuize001

    AH en verantwoordelijkheid die passen echt niet bij elkaar als hij de boeren in de tang heeft dan kan die slijmbal weer reclame maken zo dra ik die zie gaat de tv uit . En wat dacht je van toen men er mee begon dat de boeren overal aan moesten voldoen ah begon er mee en nadat de boeren voor millioenen hadden ge inversteerd hadden ging hij zijn vlees uit Argentinië halen nou zo vent verdiend aan mij geen cent

  • schoenmakers1

    goed gezegd veldhuizen

  • tessemakergj

    zo is dat veldhuize , eerst binnenhalen met een hoop bombari , dan uitmelken , dan ergens anders halen , zouden wij als consument ook moeten doen

  • B bob

    Ik heb gehoord dat er geen Veehouders aan deze walgelijke vertoning meewerken. Dan geef je als Sector wel een duidelijk boodschap af.
    Nu nog massaal ( met z'n allen) bij de deelnemende bedrijven de gierspuit opendraaien als er onnozele schapen aan komen lopen en Jullie hebben de zin . Laat de laffe hufters geen mooi weer spelen met het geld dat ze van de Nederlandse Veehouders hebben afgetrochelt

  • Albert Hoekerswever

    ik heb hierboven duidelijk gehoord hoe het niet moet. Hoe dan wel?

  • agratax2

    @Albert Hoekerswever. Misschien moeten we in Europa de Vrije Wereld Handel eens gaan evalueren en daarna herstructureren. Meer regionaal gaan denken en minder denken aan de laagste prijs en die heilig verklaren. Dit heeft ons in Europa al heel veel maak industrie gekost en dat zou wel eens duurder kunnen uitpakken, dan wanneer we het niet zelf over de klink hadden gejaagd met ons eindeloze Geld denken. Wij hebben veel geld in weinig handen (handelaren) en meer werkelozen dan nodig zou zijn, als we de handel iets minder hadden gegund.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.