Redactieblog

1393 x bekeken

Biologische pizza

De biologische markt kan nog verder groeien, vooral in de verkoop van gemaksvoeding door supermarkten.

Het hoort bij mijn vak dat er soms iemand langskomt die mijn mening wil horen. Iemand met de ultieme oplossing voor het mestprobleem, iemand die zeer onheus bejegend is door EL&I, maar meestal iemand die het ei van Columbus denkt te hebben uitgevonden. Meestal houd ik de boot af, maar soms glipt er iemand tussendoor.

Vorige week kwam er iemand langs die iets slims bedacht had voor extra afzet in de ecologische sector. Hij wilde iets moois in de verkoop naar consumenten. Ik zal niet verklappen wat, want hij had nog geen patent aangevraagd. Het herinnerde mij aan een Europees onderzoek een paar jaar geleden naar de groei van de markt voor biologische producten. Die markt groeit gestaag. In Denemarken en Oostenrijk is het marktaandeel zo’n 5 à 6 procent, in Duitsland 3,5 en in Nederland ruim 2 procent. Ooit was het doel van het ministerie dat dat 10 procent zou zijn in 2010, maar dat was bij aanvang al onrealistisch. Ministers die zoiets roepen zouden eigenlijk door de Reclame Code Commissie bestraft moeten worden wegens het doen van valse beloften.

De afzet van biologisch groeit zo’n 10 procent per jaar. Die groei komt vooral voor rekening van de supermarkten. Daar komt gaandeweg een breder assortiment in de schappen te liggen. Zo worden consumenten bereikt die niet naar speciaalzaken gaan, en die ook lang niet al hun inkopen biologisch doen. Nu is 10 procent een mooie toename, maar 10 procent van weinig is nog steeds weinig. Het Europese onderzoek was er op gericht zicht te krijgen op de knelpunten voor verdere groei. Uit het onderzoek bleek dat de markt nog lang niet verzadigd is. Ook aan de productiekant zijn geen grote problemen, hoewel er soms knelpunten zijn, zoals de laatste jaren in Nederland bij biologische zuivel. Toch zijn dat knelpunten die zichzelf oplossen, want een te krap aanbod leidt tot hogere prijzen en meer aanbod.

Het echte knelpunt is het aanbod van gemaksproducten. Er is een grote groep potentiële kopers die niet zelf hun kool willen snijden of hun aardappelen willen koken. U kunt daarvan vinden wat u vindt, maar het is zo. Die groep wil best biologisch kopen, althans soms, maar dan moet er voldoende divers aanbod zijn. Er begint wel wat te komen; Albert Heijn heeft inmiddels biologische kipkerriesalade en pizza’s, maar het houdt niet over. Andere retailers zijn nog minder ver. Het zijn ook lastige producten voor retailers. In het begin is de omzet laag en bij de afzet moet geld toe. Toch zit in die hoek de verdere groei. De man die zich met zijn concept bij mij meldde, wilde ook iets met gemaksvoeding. Of hij er rijk van wordt, betwijfel ik, maar voor de verdere uitbouw van de markt hoop ik dat hij slaagt.

Of registreer je om te kunnen reageren.