Commentaar

908 x bekeken 2 reacties

Bewust van gevaar

De oogst moet het mooiste moment zijn. Het graan, de aardappelen, uien of mais zijn de resultanten van een jaar hard werken. Het ploegen, zaaien, bemesten en spuiten; het is allemaal bedoeld om een goed product van het land te halen.

De boer heeft helaas weinig tijd om te genieten van de oogst. Hij heeft haast. Haast omdat vanwege het weer de oogstperiode beperkt is. Een technische hapering kan het schema ook drastisch in de war schoppen. Een dag duurt altijd twee uur te kort. En haast om de eenvoudige reden dat tijd geld is.

De oogststress heeft ook zeker zijn charme, waarbij omwille van de teamprestatie vermoeidheid even opzij wordt gezet. Totdat het fout gaat. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Elk jaar opnieuw gebeuren ongelukken en vallen slachtoffers. Volgens Wagenings onderzoek vallen er jaarlijks in Nederland gemiddeld zestien dodelijke slachtoffers bij ongevallen met landbouwvoertuigen op de weg, in 2011 waren dat er twintig. Nog eens circa honderd weggebruikers belanden (zwaar) gewond in het ziekenhuis. En dan hebben we het niet over de ongevallen met kantelende trekkers, beknellingen en verstikking.

De Onderzoeksraad voor de Veiligheid pleitte in 2010 voor maatregelen. De trekkers worden steeds groter, de machines breder en zwaarder. De verlichting is vaak gebrekkig. De chauffeurs zijn veelal jong. Er is nauwelijks iets gedaan met de aanbevelingen. Er komt in 2014 een trekkerrijbewijs voor 16- en 17-jarigen. De vraag is of dit afdoende is om met zware combinaties de weg op de gaan. Het pleidooi voor een kentekenregistratie is opzij gelegd. Onbegrijpelijk. Nederland loopt hierin Europees gezien achteraan. Cumela experimenteert met bumpers op trekkers om ze veiliger te maken. De auto-industrie is daarin al veel verder.

Bewustwording, eigenlijk draait het allemaal daarom, zegt Tjibbe Joustra. De chauffeurs moeten beseffen dat zij met enorme gevaartes op de weg zitten. Haast, vermoeidheid, geld; het mag allemaal geen excuus zijn. Ook niet in de oogstmaand.

Laatste reacties

  • agratax2

    Jan ik ben het helemaal een met Joustra dat de chauffeurs zich bewust moeten zijn van hun grootte logge machines. Maar dit neemt niet weg dat ook de andere weggebruikers zich terdege moeten realiseren dat een trekker en kipper geen speelgoed is dat je op een smalle weg even inhaalt.Ik zou zeggen alle weg gebruikers moeten zich realiseren dat landbouw verkeer op landbouwwegen een slechte combinatie. Wegen smal en machines breed. Het hele leven is een kwestie van geven en nemen, meestal meer geven dan nemen. Hier schort het vaak in ons gestreste verkeer.

  • Jan Vullings

    @ agratax1. idem. Helemaal mee eens.

Of registreer je om te kunnen reageren.