Commentaar

665 x bekeken

Flexibiliteit

Boer zoekt vrouw trok zondagavond 3,45 miljoen tv-kijkers.

Het kijkcijferkanon stond bij de aftrap meteen al weer bovenaan de lijstjes. Het is een geweldige exposure voor de agrarische sector. De vraag is of de argeloze kijker wel een goed beeld krijgt van die sector. Ja, het zijn harde werkers. Met een beetje fantasie is er zittend op een baal, en uitkijkend over het land, ook nog een vleugje romantiek.

De alledaagse werkelijkheid is harder. De boer is een ondernemer overgeleverd aan de grillen van de markt. Een consument die met de mond principes beleidt, maar bij het winkelschap veelal de portemonnee laat spreken. Hij moet zijn beleid er op afstemmen.

Een echte leidraad is er niet. Ook 's lands grootste financier in de sector kan die niet bieden. Flexibiliteit, is het beste advies dat Ruud Huirne, directeur Food & Agri van Rabobank Nederland, in een interview met Boerderij geeft. 'Ga na wat de consument écht wil, hoe je die bedient qua product, tijdstip van leveren en verpakking', zegt hij. Vergeet vooral ook de omgeving niet. Het lot van menig bedrijf ligt in handen van de buren.

De Rabo beseft dat het lastig boeren is, ook omdat de afnemers die flexibilteit vaak zelf niet hebben. Hoe kunnen zij de signalen dan goed doorgeven? Huirne is al blij dat ondernemers nadenken over een marktparagraaf. Ondertussen moeten zij toch vooral ook blijven letten op de kostprijs.

Of registreer je om te kunnen reageren.