Commentaar

763 x bekeken 1 reactie

Boer beste ambassadeur

Niks nieuws, vroeger deed elke boer het.

Maar FrieslandCampina maakt er een commerciële gebeurtenis van: de staldeuren gaan na een lange winter open. De koeien kunnen weer de wei in. Het is een knap staaltje marketing.

Gisteren gingen 5.000 melkveehouders en 1.200 medewerkers de deuren langs met een pak halfvolle melk om te vertellen dat Campina-melk van dichtbij komt en de koeien in de wei lopen. Het zuivelconcern spreekt van een grootschalige 'invasie' van 135 dorpen en steden. Die laatste term is wat minder gelukkig gekozen.

De boer wordt in deze campagne als ambassadeur ingezet. Terecht. Hij is ten slotte de producent van de melk. Volgens managing director Bas van den Berg staan de melkveehouders ook te popelen om hun trots, passie en vakmanschap aan de mensen in de buurt te laten zien. Sterk is ook dat de consument kan achterhalen wie de melk heeft geproduceerd.

Weidegang is essentieel voor het imago van de zuivelsector. De zuivelbedrijven voelen dat perfect aan. Toch zit er een addertje onder het gras. Met de eenzijdige promotie op weidegang, wordt vergeten dat ruim een kwart van de koeien permanent op stal staan. Alleen in het Zuiden is dat 41 procent. Cijfers van het CBS melden dat dit aandeel steeds verder toeneemt.

Basis van een campagne is dat je de beloftes waarmaakt. Dat zal voor Campina-merkmelk lukken, maar welk effect heeft deze campagne op andere merken? Krijgt deze melk nu een 'smetje' van intensieve veehouderij? Dat zou onterecht zijn.

Eén reactie

  • poldes

    Sinds de in diensttreding van ex unilever medewerkers bij fC gaan de boeren de wijk in om een gratis product aan de man te brengen.
    Ik kan mij niet heugen dat dit ook maar ooit door unilever productiemedewerkers is gebeurd.

Of registreer je om te kunnen reageren.