6540 x bekeken 34 reacties

Melkkoe van de maatschappij

Chapeau voor het Haagse akkoord. Helaas kost het de gemiddelde boer duizenden euro’s extra.

Het lukte al maanden niet, en dat nu net voor Koninginnedag wel. Daar heb ik veel respect voor, chapeau! Donderdag wisten bijna 150 mensen ineens wél met elkaar te kunnen omgaan. Super knap. Alleen is het wel erg zuur dat de gemiddelde boer (en de gemiddelde visser die onder het zelfde ministerie valt) zo vele duizenden euro’s uit de zak geklopt worden!

Brandstofkosten
De landbouwer moet in 2013 tussen €2.000 en €6.000 meer betalen aan brandstofkosten omdat, zo heet dat dan politiek, de subsidie eraf moet. Ik denk echter dat de lagere prijs voor rode diesel eerder een korting is dan een subsidie. Wij zorgen immers (net als de vissers dus) voor kwalitatief hoogwaardig voedsel. De oorsprong van de korting ligt daar ook in. We kunnen aan het eind van de dag geen rekening uitschrijven. En die diesel wordt niet gebruikt om boodschappen te doen met de trekker (enkele jongeren uitgezonderd), dus is het mijns inziens niet te vergelijken met diesel voor transport over de weg.

Euromelkkoe
Maar helemaal van de zotte is dat het schrappen van deze subsidie dient zodat een agent geen korting hoeft te krijgen op zijn loon en zodat een leraar er zo’n €360 per jaar bij kan krijgen. Zij krijgen bijna niets en wij leveren veel in! Waarom moeten wij onevenredig hard getroffen worden? We zijn als boeren al op velerlei fronten een euromelkkoe van de maatschappij.

Ik denk dat als Jan Kees de Jager straks geen tijd meer heeft, ik toch maar weer eens terug ga naar het Binnenhof zoals in 1991, 1993 en 2001. Dit keer dan zonder trekker, ik ga er voor zijn baantje. Want als je wilt ‘plukken’ moet je het doen waar het kan of nodig is, lijkt mij. Dan laat ik me niet aanvullen en daarvoor bedanken na de interruptie van GroenLinks.

Prijsverhoging
De politiek krijgt de consument dus nog iets uit te leggen: btw-verhoging op hun voedsel en daarbij nog productprijsverhoging door de hogere accijns op alle transporten die plaatsvinden met hun voedsel.

Zekerheid
Nee, dan hadden we het in 1986 tijdens de Uruguay-ronde (voorloper van WTO) beter voor elkaar. Die leidde tot zekerheid dat de consument over voedsel kon beschikken én zekerheid voor de producent dat die er een redelijk inkomen aan over zou houden.

Laatste reacties

  • pellemans

    Een woord, gewoon triest.
    Waar is de partij voor de boeren, of PVE ?
    Partij van eerlijkheid.

    Hoe kun je een eigen partij beginnen ? Misschien dat ik zelf een PVE moet beginnen!

  • Keert

    klaag klaag...

  • gerjan slingenbergh

    Wat een geweldige maatregelen gaan ze nemen. Daar zal de economie fantastisch van gaan groeien of toch niet.

  • A de v

    Wat een gezeur. Iedereen wordt op de een of ander manier geraakt. Wij op de rode diesel, een ander krijgt geen loonsverhoging of moet langer doorwerken voor z'n aow en de volgende verliest zijn baan. Het is crisis en dat merken we allemaal. We kunnen beter de schouders er onder zettten dan alsmaar denken dat de ander de problemen op moet lossen of denken dat je zelf onevenredig hard wordt getroffen.

  • gerjan slingenbergh

    Ik heb altijd gedacht dat we in een democratie vertegenwoordigers kiezen om het landsbelang te dienen. In crisis tijden moet je maatregelen nemen die de economie nieuw leven inblazen waardoor het kan groeien. Als je de schouders onder lastenverzwaring zet bereik je het tegendeel.

  • tiko

    alleen in nederland rijden de trekkers nog op rode diessel
    verder in geen enkel ander europees land

  • ACB

    Ooit was er een man met een handkar,die verkocht rabarber en liep op de dam om wat van de rabarber te verkopen. Hij had een bord op die kar staan met de tekst. Grote stelen en kleine stelen maar grote stelen het meest. Moeten jullie eens raden hoe lang hij daar nog liep.

  • keesvlot

    De rode diesel afgeschaft. Tja jammer. Maar de diesel is de afgelopen jaren al zoveel opgelopen, dat dit er ook nog wel bij kan.... Wel jammer dat je nu indirekt een stuk wegenbelasting betaald, terwijl je de diesel helemaal niet op de weg gebruikt.

  • Marco22

    In het kader van de nieuwe gbl dan maar oliegewas verbouwen als derde gewas.
    En die bij-mengen.

  • paul.gld1

    nee, tiko , inderdaad in geen enkel ander land rode diesel, maar in bijvoorbeeld Duitsland krijgen boeren wel flinke compensatie !

  • hansveghel

    zonde

  • John*

    tja dan maar aan de biogas trekker

  • kuilboer

    ik doe de tank nog even vol met rode diesel voordat ze duurder wordt

  • agratax1

    Als de dieselprijs echt zo dramatisch is waarom maakt land en tuinbouw dan niet hun eigen biodiesel uit koolzaad of via het nieuwe procedé van BTG Biomass Technology Group BV., Enschede. Hiermee kan iedere bio massa worden omgezet in dieselolie , benzine of ander oliehoudend product. Misschien ligt hier voor de gezamenlijke landbouw een nieuwe markt, die meer kansen biedt dan de vergisting tank die nu iedere zichzelf respecterende boer achter zijn huis wil.

  • zanden

    Terecht dat de rode diesel wordt afgeschaft. Over uit de zak kloppen gesproken. Het is eerder andersom, in elk geval bij Nederlandse melkveehouders. Zij krijgen bovenop de melkprijs die ze van de fabriek krijgen ook nog een zogenoemde bedrijfstoeslag. Voor de hele Nederlandse melkveehouderij gaat het om een jaarlijks bedrag van ongeveer 400 miljoen euro. Dat betekent gemiddeld per bedrijf 20.000 euro extra in de portemonnee. Dat is bijna 1700 euro schoon in de maand. Gelet op het feit dat melkveehouders geen woonlasten hebben, het huis is immers een bedrijfswoning, komt het er op neer dat wij met elkaar als belastingbetalers de melkveehouderij voorzien van een riant basisinkomen.
    Meer dan de helft van het negatieve effect van het afschaffen van de rode diesel wordt fiscaal gecompenseerd..... Zo gaat het altijd in boerenland. Wat er aan subsidies door de voordeur uitgaat wordt er door de achterdeur weer ingekruid.

  • natuurboer

    Zanden, net als vele anderen ga je er aan voorbij dat boeren óók belasting betalen. De gemiddelde Nederlandse melkveehouder betaald per jaar ca € 60.000 belasting. Daarvan komt dus € 20.000 terug in de vorm van bedrijfstoeslag. Houdt de Nederlandse Staat er nog € 40.000 aan over. Geen enkele burger die een cent belastinggeld voor bedrijftoeslagen hoeft te betalen. Dat financiert de boer zelf!

  • Mathieu

    De RODE Diesel bestaat nog steeds in België en blijft er ook. Alleen het transport die met de trekker gebeurd(bvb door graafbedrijven en graantransporteurs) gaat er uit door de invoering van een nieuwe nrplaat voor de trekker die wel met rood blijft rijden. Al de andere moeten met witte diesel en tachograaf rijden...

  • zanden

    @natuurboer
    Mag ik van u de bron waaruit onomstotelijk blijkt dat de gemiddelde Nederlandse melkveehouder 60.000 euro belasting betaalt, gemiddeld over de afgelopen 10 jaar?

  • Mels

    Zanden,complimenten voor de uiteenzetting,het is precies zoals ik het ook zie en van belasting betalen is ABSOLUUT geen sprake bij de huidige melkveehouders.Zie de stallenbouw op deze site maar,veel bedrijven stoppen elke cent in een nieuwe stal of in het verleden in quotum,zo zorgden ze ervoor dat van een eventuele winst geen cent overbleef.Op dit moment hebben we de Vamil/Mia enz aftrek en de maatlat duurzame veehouderij.ga er maar vanuit dat er niets betaald wordt de komende jaren.Ik zou zeggen direct stoppen met die onzin en als je het zonder de inkomenssteun niet kan,wat het uiteindelijk is,dan stop je er maar mee en komt er vanzelf een moment dat de gebouwen en land een prijs bereiken waardoor je wel wat kan verdienen.

  • natuurboer

    Zanden, een bron heb je niet nodig. Dat kun je zelf wel berekenen. Jaarlijkse omzet van een gemiddelde melkveehouder is ca € 300.000. Wanneer je de algemene Nederlandse belastingdruk daar op los laat. '40% van iedere uitgegeven euro gaat als belasting naar de Nederlandse Staat', dan zou een Nederlandse melkveehouder zelfs € 120.000 belasting betalen. Nu is het zo dat een gemiddelde melkveehouder ca € 40.000 BTW aan belasting betaald. Daar komen dan de accijnzen en heffingen van ca € 20.000 nog bovenop. Let wel, het is dan de som van de privé- en bedrijfmatige uitgaven.
    En Mels, juist die investeringen in de melkveehouderij levert de Nederlandse staat veel BTW op.

  • trekker123

    Ja, schandalig dat die veehouders investeren in hun bedrijf. Het zou veel beter zijn als de overheid hun inkomsten zou beheren. Die weet tenminste hoe je het geld het beste besteedt. En het lijkt natuurlijk nergens op dat bedrijfkosten ook voor de fiscus kosten zijn. Ontvangsten is inkomen en verder geen praatjes! Gewoon belasting betalen over het bruto inkomen. Dan is de staatsschuld zo afgelost! Trouwens, rode diesel. in Engeland kennen ze dat ook. Volgens mij is er in vrijwel ieder land op de een of andere manier een regeling om te compenseren dat de belasting die op brandstof wordt geheven wordt gerelateerd aan het doel waarvoor je die gebruikt. Wegtransport en personenwagens over een uitgebreide infrastructuur van wegen en viaducten is heel wat anders dan voertuigen die overwegend buiten de openbare weg werken. Zo is de regeling van accijnzen op brandstof voor vliegtuigen, scheepvaart of stookolie ook een hele andere dan op die van de brandstof voor het wegverkeer. Dus dat er rode dieselolie bestaat daar hoeven we niet verbaasd over te zijn.

  • zanden

    @ Natuurboer. Laten we met zijn allen heel erg hopen dat natuurboer niet zelf zijn belastingbiljet invult. In Nederland betaal je geen belasting over je omzet, maar over de netto winst. Mels heeft keurig uitgelegd hoe de Nederlandse boer zijn nettowinst stelselmatig naar nul manipuleert. Het kan best zijn dat natuurboer 40.000 euro BTW betaalt, maar hij ontvangt ook BTW. Die twee posten, ontvangen en betaalde BTW mag je met elkaar verrekenen. Een beetje boer weet het zo te organiseren dat de ontvangen BTW altijd hoger is dan de betaalde BTW. Hoezo belasting betalen?
    Dan de accijnzen en heffingen. Accijnzen betaalt een boer nauwelijks en heffingen zijn weer een kostenpost die kunnen worden afgetrokken van de omzet. Zolang natuurboer niet met feitelijke argumenten komt, zoals bijvoorbeeld 10 jaarsoverzichten van de belastingdienst met betrekking tot de agrarische sector, houden we het er maar op dat boeren geen belasting betalen.

  • natuurboer

    @Zanden. Dat je belasting over de nettowinst betaald en niet over de omzet weet ik ook wel. Maar die € 300.000 omzet is ook het bedrag dat een melkveehouder jaarlijks uitgeeft. Dat belastingbiljet is dan maar een kleine post qua belasting betalen. Het gaat meer om de BTW. In tegenstelling tot ondernemers buiten de landbouw heeft een doorsnee boer geen BTWnummer bij de belastingdienst en is derhalve ook niet BTWafdracht plichtig. Dat kan ook niet want een doorsnee boer ontvangt 6% BTW voor zijn productie en in veel gevallen betaalt hij voor de bedrijfskosten (en kosten privé) 19% en straks 21% BTW. Er valt dus geen BTW te verrekenen. En bij de belastingdienst weten ze niet eens hoeveel belasting een boer in totaal per jaar betaald. Zelf uitrekenen dus, en dan betaald een boer meer belasting dan menigeen denkt.

  • zanden

    @ natuurboer. Een ondernemer die net zo veel uitgeeft als hij aan omzet binnen krijgt is niet echt lekker bezig. Hij betaalt in ieder geval geen belasting. En wat de BTW betreft: in tegenstelling tot een gewone ondernemer mag een boer kiezen of hij een BTW-boekhouding voert of niet. Uw belastingadviseur rekent zo voor u uit welke keus in uw geval het voordeligst is. Dat ze bij de Belastingdienst niet weten hoeveel belasting een boer betaalt is nogal logisch. Wat niet is, is ook niet uit te rekenen.

  • Mels

    Elke boer moet volgens mij ingeschreven staan bij de KvK en dienen ze een btw nr te hebben,daarnaast zitten veel boeren door de investeringen die ze doen in de Btw regeling,betaalde btw wordt in dat geval verrekend met ontvangen btw en als je het goed doet,dwz een winst maakt,moet je elk kwartaal btw betalen aan de blauwe brievenclub,doe je het heel goed dan betaal je veel,dan is er nog de regeling 6 en 19 %,19 procent betalen en 6 ontvangen.Zelfs dan is het mogelijk dat je btw terug vangt en toch winst maakt.Al is de winst in dat geval bescheiden.

  • natuurboer

    @ Zanden. Bij het gros der boeren is bedrijf en privé in de boekhouding gecombimeerd. Het uitgegeven geld van de totale omzet van een boer zijn dan inclusief privéuitgaven. De Belastingdienst is er tenminste zeer alert op dat een boer geen privéuitgaven onder bedrijfsuitgaven boekt. En wat de BTW betreft valt een boer onder de landbouwregeling. En wil een boer bij een forse investering toch gebruik maken van de BTWregeling/teruggaaf, dan dien hij dat speciaal en eenmalig bij de Belastingdienst aan te vragen. Daarna vervalt de boer weer onder de normale landbouwregeling voor BTW. Een keus maken van wel of niet een BTWboekhouding voeren is er helaas niet bij. Het valt best wel uit te rekenen hoeveel belasting een boer betaald.

  • zanden

    @natuurboer. Nou wordt ie helemaal mooi. Natuurboer beweert dat de gemiddelde melkveehouder 20.000 euro belasting betaalt per jaar. Gevraagd naar bronnen voor deze bewering geeft natuurboer niet thuis. En aan het slot van het liedje moet ik gaan uitrekenen hoeveel belasting een boer betaalt. Alle lezers van de Boerderij en ver daarbuiten weten: de boer die belasting betaalt, moet nog worden geboren.

  • j.verstraten1

    zanden en cs, boeren betalen niet graag belasting. Er zijn 2 manieren om minimaal belasting te betalen 1. verlies draaien 2. investeren. Bij 2 geld dat je uiteindelijk dan toch weer belasting gaat betalen tenzij je dankzij 2 in 1 terechtkomt. In ieder geval maken met name de linkse partijen zich zo druk over het 'kapotbezuinigen'van de economie. De landbouw is een stabiele factor gebleken in de huidige economische crises. Het afschaffen van de rode diesel zal in ieder geval eraan bijdragen dat boeren opschuiven richting 1 en dus minder 2 zullen toepassen. Ik zou liever zien dat het bedrag wat de overheid hier extra binnenhaalt zou worden geïnvesteerd in plattelandswegen die in ieder geval in onze gemeente absoluut niet toereikend zijn voor agrarisch verkeer anno 2012, dan zou ik er in ieder geval minder moeite mee hebben

  • politiek

    inderdaad denk ik dat er bij de rundveehouders wel erg luxe omgegaan wordt met al die subsidies die men ontvangt, Gewoon nieuwe tractors kopen om zo de belastingbetaling voor te blijven. Investeren dus. Die tractors wil men dus ook nog laten lopen op de goedkopere diesel begrijp ik. Kijk maar eens rond , voor bijna elk werktuig staat een grote nieuwe tractor en dat is echt niet van de armoede.

  • Mels

    Natuurboer l@lt uit zijn nek,of btwplichtig of niet er is geen tussenweg van nu pas mij de een en volgend jaar de ander,hij denkt zeker dat de belasting gek is.Je moet een ander boek gaan lezen want jou boek liegt.Je hebt denk ik het boek van sinterklaas.....

  • politiek

    Ik begrijp van de heer Verstraten dat de wegen al te smal beginnen te worden voor al die grote tractors!!!!!!!

  • Mels

    Politiek,het ligt iets genuanceerder maar de strekking klopt helemaal,er wordt idd geinvesteerd om de belasting voor te blijven al is dat uitstel van executie.

  • poldes

    Grote stallen/grotere tractoren/grotere melkveehouders om er over een aantal jaren tegen aan te kunnen.maar intussen daalt het aantal als maar door.

  • Zeelandschehof

    Gebruikt nu eigenlijk iemand wel zijn verstand.
    Het toch normaal dat je in een bedrijf moet investeren om het voortbestaan te kunnen garanderen.
    Elk ander bedrijf buiten de landbouw doet dat ook.
    En dat er belasting betaald wordt over de winst is ook heel normaal voor elk ander bedrijf.
    Wat zullen we blij zijn als alle boeren uit Nederland verdwenen zijn dan kopen we lekker alles goedkoop in het buitenland.
    We hebben met zijn alle toch geld genoeg toch.
    De supermarkten zitten nu al te gniffelen als we puur afhankelijk worden van de import. Zij regeren immer de prijzen, productiewijze en de aanvoer zodat
    de consument staks het gelag betaald.

Laad alle reacties (30)

Of registreer je om te kunnen reageren.