Redactieblog

1956 x bekeken 4 reacties

Bijna dood

Landbouwverkeer blijft een zorgenkindje. Strenge regels liggen in het verschiet.


Het had weinig gescheeld of uw columnist was er niet meer. In een bocht op de hoofdweg door het bos tussen Annen en Eext stond ik vorige zomer plots oog in oog met een enorme combine. Ik moest vol in de ankers, de motor sloeg af.
Ik reed niet te hard en hij ook niet, maar hij was wel erg breed. Van boom tot boom. Of hij een ontheffing had, weet ik niet. Of ie er een nodig had, weet ik ook niet.
Ik behoor tot de categorie weggebruikers die enig begrip heeft voor  landbouwtransport. Ik zwaai als een boer me er langs laat, en schud stil
mijn hoofd als hij dat niet doet.
Maar deze keer was het erg dichtbij. Ik denk dat dergelijk transport zijn langste tijd heeft gehad. De vereniging RAI en club van transporteurs TNL roepen om strengere regels. Hun argument is dat het aantal ongevallen met landbouwvoertuigen
naar verhouding toeneemt. Van het huidige kabinet is geen actie te verwachten,
maar na dit kabinet komt er vast een volgende, met Pechtold, Samson of Roemer.
Er zijn veel landen met strengere regels dan in Nederland. In Frankrijk rijdt bij elke combine, hakselaar of maistrein een auto voor en een auto achter, met zwaailichten
en een tekst, in het Frans. In Duitsland gelden zware beperkingen op de breedte. Brede machines moeten daar op een dieplader, of de weg moet worden afgezet. Het leidt allemaal tot extra kosten.
Een initiatiefgroep met Cumela en LTO heeft een tijd geleden adviezen voorgelegd aan de minister, maar die gaan vooral over rijbewijzen, nummerplaten en aparte
wegen. Feitelijk is dat advies vooral bedoeld om hogere maximumsnelheden uit het vuur te slepen.
Ik denk dat er meer moet gebeuren. Stuur bij slecht zicht een auto met zwaailicht vooruit. En voorkom dat berijders van zwarte VW-Golfjes ook op trekkers rijden,
want hardrijdende pubers zijn het allergevaarlijkst. Nog een paar zware ongelukken en de politiek grijpt in, zelfs als er geen columnist te betreuren valt.

Laatste reacties

  • RijkersFarm

    Ik denk dat het grootste probleem de bomen langs de wegen zijn! Je kunt niet aan de kant en je kunt ook niet vlak langs de bomen rijden want de machines zijn 4-kant hoog en het onderhoud aan de bomen laat ook zeker enkele steekjes vallen! Mijn voorstel is dan ook om langs de plattelandswegen alle bomen te verwijderen! In onze gemeente zijn in 20 jaar tijd 15 mensen overleden en 17 mensen zwaar gewond geraakt door een aanrijding met bomen die langs de weg ( of anders gezegd,bijna op de weg) staan. Deze bomen zijn een groot gevaar voor de verkeersdeelnemers, en ook zorgen deze bomen voor zeer onoverzichtelijke situaties bij kruisingen, die daardoor ook voor gevaarlijke situaties op de weg zorgen! Daarnaast zijn er de nevenschades door de eikenprocessierupsen, extra dazen overlast etc.

  • JAPICRO

    Laten we dan ook gelijk al het overige straatmeubilair verwijderen, dan levert dat tenminste geen gevaar meer op!
    Een verbetering zou zijn een duidelijke markering van de breedte van de bedoelde werktuigen d.m.v. een zwaailamp.

  • Wim.

    wat heb je aan een zwaailamp wanneer je hem niet kunt zien b.v. voor een bocht!

  • herunl

    Als we nou eerst in nederland alle bomen eens kappen hebben we daar nergens geen last meer van.
    Daarna alle sloten dempen want als we niet tegen de boom rijden verzuipen we wel in de sloot.
    Nu even serieus het landbouw verkeer is een zorgenkind de bestuurders zijn vaak jong en als je op zo'n grote machine zit voel je je toch ongewild onkwetsbaar.
    ik zou zo zeggen goede rijopleidingen en trikt handhaven.

    groet Henk

Of registreer je om te kunnen reageren.