Commentaar

1441 x bekeken

Laatste kans

Akkerbouwers krijgen een laatste kans om de aardappelmarkt transparanter te maken.

Een succes van het proefproject Agriprins is bovendien niet alleen goed nieuws voor telers van consumptieaardappelen, maar ook van andere gewassen. Het prijsinformatiesysteem kan verder worden uitgebouwd.
De vier grote verwerkers Aviko, McCain, Farm Frites en Lamb Weston Meijer melden in deze opzet alle transacties. De telers kunnen via sms controleren of deze informatie klopt. Agriprins noteert naar prijs, omvang, ras, grondsoort, levering, bestemming en regio.
Een eerdere opzet om via de Stichting Poolfonds Aardappelen (SPA) greep op de markt te krijgen, mislukte omdat de omvang te beperkt bleef. De aardappeltelers zijn nu opnieuw aan zet.
De kosten voor het project zijn beperkt. Het Productschap Akkerbouw heeft 15.000 euro in het systeem gestoken, nog geen 4 euro per teler. Per jaar vraagt Agriprins ongeveer 2.000 euro onderhoud (50 cent per teler). Circa 250 telers doen mee in de proefopzet.
De opzet van het project is uniek. In welke andere bedrijfstak geeft een afnemer de inkoopprijs van zijn grondstoffen prijs? En eerlijk gezegd doen zij dit ook niet uit liefdadigheid. Zij zijn de beschuldiging beu dat de verwerkers de grootste marge opstrijken.
De akkerbouw heeft de toegang tot transparantie zelf in handen. Als deze poging opnieuw strandt, dan is toekomstige kritiek op de markt misplaatst.

Of registreer je om te kunnen reageren.