Redactieblog

6323 x bekeken 5 reacties

Bavaria-crack helpt FrieslandCampina

Nu is bier en zuivel helemaal niet zo’n gekke combinatie en ik ben ook benieuwd wat het op gaat leveren. FrieslandCampina gooit er begin april een nieuwe weideoffensief tegenaan en daarvoor hebben ze bij Bavaria een marketeer weggekocht; ja u weet wel diegene die de leuke act met de oranje babes op de het WK voetbal in Zuid Afrika heeft bedacht.

Niks mis mee, goede marketing voor weidezuivel, altijd doen. Komt er meer uit de markt, dan net als die halve cent uit algemene middelen, de revenuen collectief toedelen. Weidegang is mooi, is een van de imagodragers van de melkveehouderij/zuivel. Weidegang zal ook blijven. Nu denk ik niet dat die cursussen weidegang de teloorgang van weidegang substantieel beïnvloeden. De trend, naar binnen, is onafwendbaar. Daar kunnen CLM, FC,LTO, NZO of Dierenbescherming weinig aan doen. Alleen de consument en daarmee het CBL kan daar verandering in aanbrengen, maar daar regeert de buik en niet de onderbuik.
In de recessie die nog vijf jaar gaat duren, wordt de consument kritischer op de kosten van het levensmiddelenpakket. In Amerika wordt intussen de helft van alle daar geproduceerde melk geproduceerd op bedrijven met meer dan 1.000 koeien. FrieslandCampina en LTO doen er goed aan te beseffen dat de meerderheid van de op continuïteit gerichte boeren straks hun vee binnen hebben en dan moeten FC en LTO ook nog kunnen communiceren met de levensmiddelenbranche, de ngo’s en overheid.
Het kan ook wel eens zo zijn dat de footprint van koeien binnen kringloopvriendelijker is dan andere vormen van koeien houden.
Ik ben een groot pleitbezorger van duurzaamheid in integrale context. Dit kan met en zonder weidegang. Wanneer FC en LTO dit ook eens inzien, dan komt er een eind aan de door hen veroorzaakte tweespalt in de sector. En stop dan ook met de stigmatisering van boeren die niet weiden, bejubel de waaier van bedrijfsstijlen in de melkveehouderij en laat daarvoor de Bavaria-crack aan het werk.

Laatste reacties

  • NoordHollander

    jan kijk eens naar cono met zn caringdairie en de samenwerking met ben en jerry ice laat fc en crv maar lekker doorknoeien

  • j.verstraten1

    ik vraag me af gezien de ontwikkelingen in de legpluimveesector ( batterijverbod) varkenshouderij ( groepshuisvesting en m2 eis) die per definitie ook niet positief zijn voor de footprint, fijnstof etc etc. of je werkelijk energie moet steken in het uitdragen van hoe geweldig koeien het wel niet hebben op stal ófjuist weidegang moet uitnutten. Vooral Jan van Weperen is goed in het organiseren van tweespalt. Persoonlijk denk ik dat de opstallers veel discussie kunnen voorkomen en de uiteindelijk daar waarschijnlijk uit voortvloeiende wettelijke eisen, door hun weidende collega's te eren. Maar waarschijnlijk zal de tijd het ons wel leren want door de verdeeldheid blijven we lekker doormodderen, totdat je er blijft steken en tot de conclusie komt dat een andere weg beter was geweest.
    Ik weet wel dat wij in NL als melkveehouders geen toekomst hebben als wij de concurrentie met bedrijven van amerikaanse schaal aan moeten. Dan heb je er in NL maar 1000 van nodig, en wie maakt zich straks nog druk voor 1000 koeieboeren?

  • Mulders

    en nog steeds snap ik niet waarom mensen zo tegen die grote stallen zijn. Als je er een rij bomen voor zet knapt het landschap er nog van op ook.

  • paul.gld1

    Jan van Weperen is een roepende in de woestijn, varkens en kippen hebben het misschien ook niet zo slecht altijd binnen, maar het is funest voor het imago.

  • somporn

    De consument moet geleerd worden dat de NL boer zich druk maakt over de juiste en beste huishouding van zijn vee,alleen zouden de boeren wat meer naar buiten treden en meer de publiciteit in gaan.
    Eigenlijk moest er een serie gemaakt moeten worden door bv De Wilde Keuken
    om aan de burger te laten zien waar zijn zuivel of vlees vandaan komt.
    De meeste mensen in het westen van NL hebben nog nooit een stal van binnen gezien dus kunnen eigenlijk helemaal niet oordelen en worden alleen maar door
    de zogenaamde dierenactivisten op het verkeerde been gezet.
    Dus boeren treedt naar buiten en laat de TV een prachtige serie maken over het boeren bedrijf in NL.

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.