Commentaar

589 x bekeken

Oriëntatie op concurrent

Hannover is volgende week the place to be. Op de veehouderijbeurs Eurotier is alles en iedereen die iets met landbouwhuisdieren te maken heeft. Bijna 2.500 standhouders uit de hele wereld tonen hun producten, laatste technieken op terrein van voederwinning, huisvesting, energiebesparing, mestverwerking en elektronica. Het gaat te ver om te zeggen dat het voor de veehouder van de toekomst een verplicht nummer is, maar het zit er dichtbij.

Nederland is met 197 bedrijven goed vertegenwoordigd, sterker nog: met 197 bedrijven is het de grootste buitenlandse bijdrage. Als koploper in de agrarische wereld hoort dat ook zo. Nederland is toonaangevend als het gaat om innovatie. Op een dergelijk internationaal platform hoor je dat te laten zien.

De bezoekers uit West-Europese landen zullen vooral belangstelling hebben voor ontwikkelingen op het gebied van voerefficiëntie, energiewinning, milieubelasting en welzijnsvriendelijke huisvestingssystemen. Het is logisch. De consument is koopkrachtig en stelt steeds meer eisen. Ook legt de intensiteit in enkele gebieden een beslag op het milieu.

Heel anders is het in Midden- en Oost-Europese landen, en nog verder in Azië of Zuid-Amerika. Dierenwelzijn speelt er veel minder. De nadruk ligt op efficiënte productie. In Hannover tonen fabrikanten die efficiënte systemen. Jansen Poultry Equipment bijvoorbeeld staat er met het Bromaxx-vleeskuikenetagesysteem, in Europa is het verboden, maar in het Verre Oosten is het populair. Vencomatic toont er het patiosysteem. In Nederland krijgt het nauwelijks voet aan de grond, maar in Oost-Europa is het groot.

Ofwel, Eurotier is niet alleen interessant om te kijken naar de mogelijkheden voor het eigen bedrijf, maar vooral ook om te oriënteren op de ontwikkelingen bij de concurrentie.

Of registreer je om te kunnen reageren.