Commentaar

1034 x bekeken 5 reacties

Opdracht voor Nederlandse landbouw

Een wake-up call, noemen ABN Amro en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) het rapport over de export van landbouwproducten.

 

Misschien is 'opdracht' een betere kwalificatie. Want wat is er aan de hand?

De agrarische sector is van groot belang voor de BV Nederland. 'Een belangrijke economische motor', vindt kabinet Rutte II. Nederland is de tweede exporteur van agrarische producten ter wereld. Maar die export is steeds meer wederexport, ofwel doorvoer vanuit de Rotterdamse haven.

In Duitsland, 's lands belangrijkste handelspartner, neemt het Nederlandse marktaandeel in import van primaire producten af. Voor  België, Frankrijk en Groot-Brittannië geldt hetzelfde. Het Nederlands product heeft geen slecht imago. Vlees, kaas en tomaten voldoen aan de basiseisen. Zij zijn jaarrond in constante kwaliteit te koop. Maar er kleeft een luchtje van bulk en industrieel aan. Als de consument iets extra's wil, gaat hij naar Frankrijk of België. Hier is werk aan de winkel. Nederland moet de neerwaartse tendens stoppen. En er liggen kansen op specialismen, zoals duurzaamheid. Een optie is om de productie of verwerking te verplaatsen naar het buitenland om tegemoet te komen aan de hang naar lokale producten.

Een uitdaging ligt er volgens het onderzoek ook in Midden-Europese landen, zoals Polen en Hongarije. De consumenten vragen de Nederlandse kwaliteit. Ook dit vergt extra inspanningen.

Laatste reacties

  • ed12345

    Mr Vullings uw verhaal doet me denken aan de tijd dat ik suikermais teelde voor de markt (veiling)en een grote winkel, als mensen hier op de boerderij kwamen voor een of twee dozijn suikermais koste dat gewoon teveel tijd (lees geld ) of je doet kleinschalig of je gaat er groot tegenaan en in nederland is dat kleinschalige volgens mij voor de meeste boeren en tuinders gewoon niet meer mogelijk

  • ed12345

    Mr Vullings uw verhaal doet me denken aan de tijd dat ik suikermais teelde voor de markt (veiling)en een grote winkel, als mensen hier op de boerderij kwamen voor een of twee dozijn suikermais koste dat gewoon teveel tijd (lees geld ) of je doet kleinschalig of je gaat er groot tegenaan en in nederland is dat kleinschalige volgens mij voor de meeste boeren en tuinders gewoon niet meer mogelijk

  • politiek

    Nederland zal gaan verliezen als men zich blijft richten op bulk. De waarde van bulk zal altijd onderaan blijven en dat weten de handelspartijen uiteraard ook. Er wordt bulk ingevoerd zoals volle schepen met graan en afvalproducten die verwerkt worden in veevoeders . Het wordt omgezet in vlees ,melk en eieren ( zonder imago of merk) Als bulk wordt het vervolgens ook weer geexporteerd. Dit systeem zal Nederland ook gaan verliezen nu ook in andere landen , dichter bij productiegebieden granen en /of afname die mega-veehouderij-industrien in ontwikkeling komen. Alleen de echte merk of imago-producten zal economische markt voor blijven internationaal. Wil Nederland winnen of mee blijven draaien internationaal dan zal het zeer snel moeten veranderen naar een kwaliteits-imago-merk productielijn die je niet hoeft aan te bieden in het buitenland tegen dumpprijzen , maar die men komt halen voor topprijzen. Een uitdaging voor Henk Kamp dus. ( economische zaken )

  • bankivahoen

    Bulk kon wel eens de toekomst zijn en blijven. Iedereen die een beetje op de hoogte is wat er zich wereldwijd economisch afspeelt kan op zijn vingers uittellen wat er voor toekomstmuziek in zogenaamde merkproducten en andere opgeleukte producten zit:NULKOMMANIKS ! De economie zit in een niet te stoppen neerwaartse spiraal ,hoe erg het echt wordt durft niemand te zeggen,maar ik voorzie armoede voor grote delen van de bevolking die hopelijk niet overslaat in maatschappelijke onrust.De denkwijze van politiek@ was misschien 5 jaar geleden nog hip te noemen ,maar is nu volledig achterhaald. Zulksoortige visies zullen spoedig naar de achtergrond verdwijnen! Kijk eens bij AH in de winkel en je zult zien dat merken steeds meer aandeel verliezen aan allerlei grijze huismerken.

  • politiek

    Beste bankivahoen. Ik onderstreep uw zienswijze volledig! Echter de vraag naar die megabulkproductie en de verkoop- bij AH in de schappen gaat Agrarisch Nederland VERLIEZEN. De doodgewone bulk kan vanwege kostprijsbeheersing veel beter geproduceerd en gekocht worden in het buitenland. Nederland moet op zoek naar producten met imago, uitstraling en kwaliteit. Aan de doodgewone bulkmarkt verdien je niets aan. De klant bij AH pakt het goedkoopste. b.v een liter halfvolle melk van 50 eurocent. In hetzelfde winkelwagentje gaan vaak ook enkele liters water van 100 eurocent per liter ( met een verhaal ) Aan die gewilde , favoriete producten b.v water kun je verdienen. AH dus. AH lokt de klanten met die melkprijs van 50 eurocent naar de winkel om water te verkopen ! ? . Het zou andersom moeten wezen . AH lokt klanten naar de winkel met een verkoopprijs van water voor 50 eurocent om melk voor 100 eurocent per liter te kunnen en mogen verkopen ! .

Laad alle reacties (1)

Of registreer je om te kunnen reageren.