Redactieblog

2346 x bekeken 31 reacties

Wie is schuldig aan tweespalt tussen weide en -stalmelk?

Huib Harink uit Tubbergen is een jonge boer van 37 jaar en goed opgeleid. Hogere agrarische school en bestuurder van een LTO-afdeling. Voordat hij boer werd werkte hij als vertegenwoordiger bij Forfarmers.

Een opleiding om U tegen te zeggen. Echt een jonge boer waarvan je visie en maatschappelijke betrokkenheid mag verwachten. Niets is echter minder waar.
In een interview in Nieuwe Oogst geeft hij FrieslandCampina de schuld van de tweespalt tussen weide- en stalmelk. Die promoot de weidemelk teveel. Huib vindt dat er geen verschil in prijs mag zijn.
Wat een kortzichtige opmerking van een jonge boer. Juist van hem mag je maatschappelijke en vernieuwende inzichten verwachten. Wat een teleurstelling dat die er niet is.
Vooral van een bestuurder, die zegt blij te zijn dat hij met zijn kennis wat toe kan voegen aan het bestuur. Dat zal wel. Zeker is dat het met zijn inzicht in de maatschappelijke ontwikkelingen niet goed zit.
Het is niet FrieslandCampina, die vindt dat de koeien in de wei moeten, maar het is de consument. Die laat dat duidelijk weten. Gelukkig reageert Campina daar goed op.
Erger is het met bestuurder Huib Harink. Die is tegen voordeel bij weidegang omdat hij er zelf niet aan kan voldoen. Het eigenbelang gaat dus voor het algemeen belang. Een slechte eigenschap voor een bestuurder. Die carrière kan hij vergeten.

Laatste reacties

  • joannes

    Helemaal mee eens! Wie zich niet orienteert op de ontwikkleingen bij de klanten en vooral zijn eigen omgeving waar hij gevestigd is heeft oogkleppen op en oordppen op. Besturen is niet je eigenbelang doordrammen maar het balanceren van belangen naar een goede toekomst voor allen. Het is zoals zo vaak gebeurt dat het succes en de trots je uit de werkelijkheid doet groeien. In het geval van de melkveehouders is het export succes van kaas en poeders de droom die hen misleid zich geen zorgen te maken over hun omgeving en belasting voor de omgeving. Het is een droom want denk je nu echt dat dit jaren gaat duren? Zijn die ontwikkleingslanden nu echt zo dom dat ze de producten uit het verre Nederland moeten halen voor de verre toekomst? Een bestuurder met toekomst visie, opleiding en informatie zou beter moeten weten. De vestigings omgeving is en blijft velen malen belangrijker dan de tijdelijke en mogelijk vluchtige successen op een verre export markt.

  • JeroenvBuuren

    Een zeer goed commentaar. Friesland Campina laat volgens mij wel een steek vallen in de uitleg van weidemelk naar de achterban. Op locale AJK kwam ook naar voren (door de voorzitter die 200 melkkoeien jaarrond binnen heeft): ik wordt verplicht ze binnen te houden door FC. Dat laatste heb ik maar heel direct terug gevraagd: Door FC of je werkelijke afnemer (consument). Realisatie dat wij melkveehouders enkel melk kunnen produceren omdat men het wil consumeren is er bijna NIET. Dit is de steek die Friesland Campina heel erg laat vallen in mijn beleving. Aan de voorkant is FC heel goed bezig, maar ze vergeet goed uit te leggen naar haar eigen achter (t'is nog altijd een coöperatie)waarom nodig is !!

  • JeroenvBuuren

    @Joannes. Al mijn melk gaat naar Bel Leerdammer; met grofweg enkel Duitse en Franse markten; lees excport. Ook Bel Leerdammer gaat weidemelkpremie betalen. Weidegang is geen Nederlands 'verschijnsel' maar een Europees !!
    En zeer logisch / terecht in mijn ogen.

  • joannes

    @ JeroenvBuren, met export bedoel ik de futuristische Azie plannen en successen. Daar stellen ze nog geen vragen! Zolang FC en de stalboeren daar van profiteren hebben ze het gelijk aan hun hand. Totdat de New Zealanders zich hun onderscheidende vermogen realiseren en dan is het gauw over. In New Zealand lopen de meeste koeien gewoon in de wei.

  • John*

    maar in nieuwe zeeland hebben ze niet jaarrond voldoende melk...

  • HvdR

    Weidemelk lijkt mij meer valse romantiek dan werkelijk duurzaam. De consument dient het ware verhaal te worden verteld. Als zodanig zijn de verontwaardigden inclusief 'Vergaderboer' in dit draadje juist erg kortzichtig. Huib Harink heeft wat mij betreft dus gelijk. En dat zeg ik nadat ik goed geluisterd heb naar Fresco gisteravond.

  • chiel.slinkman

    Maar als de vraag uit de markt weidemelk is, ben je dom als je dat niet gaat doen. De consument is bereid meer te betalen voor weidemelk, waarom zou je dat extra financiële voordeel laten lopen?

    Sowieso kan men in de agrarische sector nog een hoop meer aan merkbouw doen, er is niets onderscheidend aan melk tot nu toe. Ga een merk bouwen, zorg dat consumenten beleving krijgen bij je producten!

  • agratax2

    HvdR of weidemelk nu wel of geen romantiek is, doet er niet toe zolang de consument het prevaleert en beter wil betalen dan stalmelk, is er volgens mij niets mis mee. Ik huldig het principe als de consument van mij als boer iets >speciaals< verwacht, kan dat tegen betaling. Geen extra's voor niets, doet de auto of televisie fabrikant ook niet.
    chiel.slinkman. Ben het roerend met je eens en verkondig dit als buitenstaander al jaren. Wees eerlijk bijna ieder nieuw concept bij de Varkensboeren verwordt na enkele succes jaren tot bulk, niemand heeft de moed om het merk bij het merkenbureau te registreren. Is hier sprake van onmacht bij de boeren of onwil van de ketenpartners?

  • HvdR

    Klant is koning? In beginsel wel, maar de consument is wispelturig en laat zich door lobbygroepen als Wakker Dier graag misleiden. Moet je als boer steeds willen investeren om de onbetrouwbare consument te bedienen? Ik ga daar pas mee akkoord als die consument ook de desinvesteringen voor haar rekening neemt. Dat doet ze niet en daarom is het op de lange duur zinniger om toch het echte verhaal te vertellen.
    Verder lijkt het mij erg lastig om een concept te laten patenteren, omdat de concurrent maar een komma hoeft te veranderen om er mee aan de haal te gaan. Om die reden verwordt in elke sector een nieuw concept uiteindelijk toch weer bulk. Welkom in het echte leven.

  • Mozes

    Zelf ben ik een boer achter in de zaal. Ik heb nooit enige bestuursfunctie vervult en zal dat ook nooit gaan doen. Doordat ik een zeer intensief melkveebedrijf heb is het voor mij niet mogelijk de koeien in de wei te doen. Toch steun ik het weidemelkbeleid van FC en heb er geen probleem mee dat weideboeren een halve cent meer beuren. Dat weideboeren zorgen voor een goed imago is voor mij als stalboer belangrijker dan die halve cent.

    Dat ik als boer achter in de zaal in mijn begrip van het belang van de sector wel boven mijn eigen situatie kan uitstijgen en sommige bestuurders niet is een regelrechte schande.

  • minasblunders1

    Mozes, ik ben het deze keer roerend met je eens. Hulde voor je standpunt!

    HvdR, ik weet niet hoe oud je bent maar het lijkt mij dat je de tijd van idolen bent ontgroeid. Het is Fresco voor, Fresco na en Fresco tijdens. Word eens volwassen en ga zelf nadenken. De meeste mensen gaan dit vanaf een bepaald moment in hun leven doen.

  • HvdR

    minasblunders1, met alle respect maar wie is minasblunders1 eigenlijk dat ie Fresco en ondergetekende de maat denkt te nemen?

  • alco1

    Klant is koning is een veel gehoord motief om weidegang te promoten. Wat natuurlijk ook zo is.
    Er is echter maar een kleine groep die ook daadwerkelijk meer wil betalen. Dit blijkt uit het feit dat weidemelk producten echt niet explosief verkocht worden. Nu het grootte FC ook weidegang producten aan de man wil brengen, verdwijnt daarmee ook de exclusiviteit en wordt het een soort gemeengoed en dus ook de meerprijs, waar veel kleinere fabrieken hun brood mee verdienden. Bedankt FC.

  • joannes

    JeroenvBuuren, het is niet alleen Europa! Het haalt in de US de New York Times in de special rapports: http://www.nytimes.com/2012/09/09/opinion/sunday/kristof-where-cows-are-happy-and-food-is-healthy.html Een krant die over de hele wereld gelezen wordt. Weidemelk en dierwelzijn is het gesprek onder de leken, consumenten, families met kinderen die maar een relatief klein gedeelte van hun inkomen aan voedsel besteden maar dan wel ¨goed¨voedsel willen. En daar past geen intensieve doorgefokte stalmelk in. Die verkopen ze in poeder vorm of goedkope kaas in ontwikkelings landen die, zodra ze het geld hebben, het kunstje kopen met kennis, (fok)materiaal) en exportsubsidies van de exporterende landen. Dus boeren met een toekomst visie voor de langere termijn zouden m.i. beter geinformeerd moeten worden over die export illusie.

  • politiek

    Wees allen nu eens eerlijk. Komen julie wel eens in de super vraag ik me af. Doodgewoon duurzaam verantwoord water is al fors duurder als die fabrieksmelk. Bovendien legt men er aanzienlijk meer van in het winkelwagentje. Het duurdere water dus. Het zou eigenlijk andersom moeten zijn en dan kan men spreken over een product waar je als boer trots op kan zijn. Uiteraard is het wel gemakkelijk door FrieslandCampina te verkopen in het buitenland. We hebben in Nedeland melk over en het is goedkoper als water !! ??

  • chiel.slinkman

    @Alco1, dat komt omdat het concept rond weidemelk nog lang niet sterk genoeg is. Daarnaast is het product nog niet onderscheidend genoeg voor consumenten. Bouw hier op voort en je zult zien dat de consument bereid is hier meer voor te betalen.

    Als voorbeeld zie: Coca cola en 'gewone' aldi cola. Coca cola is gewoon een heel erg sterk merk en daar zijn mensen bereid voor te betalen, terwijl het toch gewoon cola blijft.

  • alco1

    Chiel we weten toch allen dat de weidemelk promotie de consument iets doet geloven wat helemaal niet waar is. Geen enkele veearts, voedingsdeskundige of rundveepedicure, mensen die dus kundig zijn in het vak zullen beamen dat weidegang altijd beter is. en als de echte Coca Cola in de Aldi goedkoop te koop is, kunnen de anderen wel sluiten. Echter houdt men de lekkere echte Cola exclusief en dat alleen geeft een meerprijs.

  • W Geverink

    De consument wil dit en de consument wil dat en de consument wil er voor betalen. Jullie zijn mekaar de les aan het lezen voor een halve cent per liter! Op een quotum van 1000000 liter is dat 5000 Euro! Ik weet het wel, wie het kleine niet eert is het grote niet weerd. Maar als jullie door de melkfabriek al een klein botje toegegooid krijgt moet het niet ook nog helemaal kaalgevreten zijn. Wat is daarom 5 cent per liter voor een consument die de koeien graag in de wei ziet. Dat is een net aanbod van een consument die de daad bij het woord voegd.

  • Bison

    Een vent die een hoge en goeie opleiding genoten heeft en dan toch boer word in holland!,..
    Hij heeft zeker een zware hersenschudding gehad die nooit genezen is.LOL

  • W Geverink

    Nou Bison zeg eerlijk, als je toendertijd op vijftig hectare veertig koeien molk had jij er mischien ook nog gezeten.

  • poldes

    melk die op de spotmarkt gekocht wordt is ook geen weidemelk.
    50 koeien tegen de stal in het weiland om weidemelk te innen.
    als het weidemelk moet zijn bij frica en anderen dan moeten deze gangbaar weigeren.
    Er moet nou al spotmelk bijgekocht worden.
    Er is in nederland veel te weinig faire weidemelk.
    En de bulk gangbatre binnenmelk moeten zij handhaven om de prijs van weidemelk te goedkoop in de fabriek te krijgen.
    de zuivelfabrieken doen met melkveehouders net als met een voedbal.
    fantsoenlijk betalen aan veehouders is heel vreemd voor ze.

  • wgtroosendaal1

    Andere insteek,Weidegangmelk is toch maar alleen in de lente/zomer beschikbaar,dus wil men dit echt dan is deze maar voor max. 6 mnd beschikbaar. @Geverink 1/2 1000000=500000ltr *5 cent E 25000.Je zou de wintertoeslag kunnen weghalen en de toeslagen bij de stalmelk=veel besparen op de grote stalmelk bulkaanvoer hierdoor de weideboeren meer toeslag moeten geven.Hierdoor wordt het meer de moeite waard om ze in de weide te houden ook financieel.De boeren die de koeien op stal houden maken deze keuze ook bewust(financieel) dus die hebben die paar centen niet nodig toch want die willen groot en intensief en efficient net als de varkenshouderij voordelen?.De sleutel ligt dan bij de melkfabrieken(regulering) en Supers niet bij de boer. Zo hou je de kleine extensieve gezinsbedrijf plus 1 +1 cent voor welzijn boer en koe in stand 250000*7 cent is 17500.Dat helpt er nog eens aan op zo'n inkomen(lasten).

  • leo,s vriend

    @Joannes, Wat versta jij onder intensief doorgefokte stalmelk??
    De 'binnenkoeien'zijn toch echt het zelfde als 'buitenkoeien'
    Weidepremie is terecht,meer inspanning =meer beloning maar heeft weinig met dierwelzijn te maken,een koe in een totaal verouderde,krappe,muffe,donkere stal zal met weidegang inderdaad meer 'welzijn'hebben.Alleen in de zomer,
    voor het gemak word de rest van het jaar overgeslagen.
    Een koe in een nieuwe,lichte,frisse en ruime stal die niet buitenkomt heeft het slechter??Dacht het niet.
    Weidegang is meer emotie dan welzijn.

  • joannes

    mts.menkenhorst1, onder doorgefokte stalmelk bedoel ik die koeien die met het risico op gebreken gefokt worden om vooral veel melk te produceren in relatie tot hun dieet en omgeving. Het risico op vroege uitval en verhoogde medicijn behoefte door verminderde weerstand. Het is geen geheim dat intensivering een hoger rendement oplevert maar dat de kwetsbaarheid van de koeien toeneemt. Er zijn natuurlijk nu ook (stal)boeren die bewust een stapje terug doen met het doorfokken en naar kruisingen gaan voor meer weerbaarheid. Maar de risicofokkers zitten voornamelijk onder de stalboeren die menen op het scherp van de snede het meeste rendement te scoren.

  • jrboer

    Boeren die denken als Huib Harink (en zijn voorbeeld Jan van Weperen denk ik) zijn niet alleen het gevoel met de markt kwijt maar gaan het in de nabije toekomst ook nog eens extra in de beurs voelen. Met de huidige voerprijzen is het gewoon onrendabel om de koeien 's zomers niet naar buiten te doen. Niets goedkoper dan melken uit gras! Elk rondje op de trekker kost geld en dat gaat met de nieuwe dieselprijzen nog eens extra doortikken.

  • Rip

    Je hebt gelijk jrboer, de aanstichter van de tweespalt is Jan van Weperen. Die heeft er als bestuurder niets van gemaakt en geeft nu commentaar vanaf de zijlijn. Hij is meer een actievoerder, die buiten de democratische lijnen werkt.Amusant voor zijn lezers en mededenkers zoals Huib Harink. Zij vormen echter de roepetoeterende minderheid, die niets bereikt.

  • tweespalt

    De discussie loopt lekker,steeds grover bestookt men elkaar met argumenten,de tweespalt groeit,vergaderboer stookt het vuurtje nog wat extra op door weer iemand op de korrel te nemen en af te branden echt een man waar we wat van kunnen leren..En waar gaat het allemaal over?Laat iedereen doen wat zij of hij goed vindt en als je dan gemotiveerd bent om de koeien buiten te doen ,ga er dan voor .En dwing op die manier respect af.
    En als Fr. Camp. hier een kleine vergoeding voor wil geven......
    Maar directie en cooperatie bestuur,moeten zich m.i.z. wel realiseren dat ze met dit soort actie's afzet proberen te creeren maar onder tussen de boeren met elkaar over straat liggen te rollen .
    Laat Fr. Camp. en de andere zuivelaars eerst maar eens zien dat de melk voor een fatsoenlijke prijs vermarkt wordt inplaats van voor dezelfde prijs als 'water'.

  • joannes

    @tweespalt, de sfeer zal nog veel spannender worden. Maar ik ben het niet eens met je analyse, dat eendracht onder de boeren beter is naar de verwerkers. FC is een boeren organisatie waar boeren misschien niet in het dagelijks bestuur maar zeker in het strategisch bestuur nog een dikke vinger hebben. De tweespalt onstaat daar! Die dikke vinger is nog te veel op het algemeen belang en de export belangen gericht terwijl de leden dagelijks in hun omgeving beinvloed worden met de problemen van massa productie. En wanneer er dan zijn die voor hunzelf de Bio Richting kiezen verwachten ze dat de verwerkers, en FC voorop, met dezelfde informatie ook meedenken en hun beleid daarop afstemmen. Als dat uiteindelijk met 0,5 € cent wordt uitgedrukt is dat natuurlijk teleurstellend en niet in verhouding tot de discussie die zich maatschappelijk afspeelt. De boeren in de besturen zijn nog te veel massa productie gericht en wanneer dat opgelost is zouden we samen naar de verwerkers kunnen optrekken.

  • poldes

    volgende week verplicht de zuivelindustrie melkveehouders tijdens het melken een rode zakdoek om;en een melkbus iedere dag aan de weg zetten om de nostalgie(bittere armoede van vroeger)aan de voorbijgangers te tonen .
    dit allemaal onder het mom imago verbetering.
    Het zijn allemaal afleidingen om de melkveehouders met iets anders te bezigen dan marktwerking.
    wij als melkveehouders hebben onze melkinnemers opgedragen om een marktcomforme boerderijmelkprijs uit te betalen.deze moet gelijke trend vertonen met wat omliggende melkinnemers.
    Hierdoor is het van groot belang voor al de melkinnemers om heel weinig te betalen;immers een hogere prijs dwingt ook college melkinnemers de prij op gelijke trend op te hogen.
    Een te lage inkoopprijs van boerderijmelk heeft het voordeel dat je je eindproduct goedkoop in de supermarkt kunt leggenomdat je de winst aan de inkoopkant al binnen hebt.

  • politiek

    Inderdaad poldes , doodgewoon veilig en duurzaam water is momenteel fors duurder als melk bij de super. Er kan wat strijd zijn onderling zoals u aangeeft over het niveau van die marktcomforme uitbetaling geladen bij de boerderij , maar u bent nog te lui om die zakdoek om te doen als de klant/consument dat wil en fors voor wil betalen. Water is vaak al 2 keer zo duur bij de super !!!!! Beste poldes ik vraag me af of u wel eens bij de super komt of heeft u daar ook geen tijd voor. ! Vergeet niet de discussie waar u zich druk om maakt gaat mogelijk over een cent per liter melk maar die andere discussie gaat over dubbeltjes per liter melk !!!! Een gewild product wil men voor betalen , nog steeds bij de super , met uw visie en insteek is zodadelijk waarde van de melk een derde deel van de waarde van water en laten ze het nog staan. !! denk daar maar eeens aan. !!

  • hielkewiebren

    ik denk dat als alle boeren met de neus de zelfde kant op keken, het al een stuk lekkerder ging,maar ook als we als boeren op de fabrieks vergadering eens duidelijk bij een standpunt bleven, dat wij als boer voor ons product wat we metelkaar leveren ook een eerlijke prijs willen!!en dat al de mensen op kantoor daar hun best voor deden, maar ook de werknemer op de werkvloer in de fabriek, ook daar raakt veel kwijt!!dat zou ons als boeren zo we 2 a 3 cent de liter meer op kunnen leveren maar ja ieder kijkt naar zijn eigen NEUS!!
    metelkaar konden we veel sterker zijn en Ons product 'melk'goed voor elk' eerlijk aan de consument brengen!!!

Laad alle reacties (27)

Of registreer je om te kunnen reageren.