Redactieblog

666 x bekeken

Communicatiekloof

"Goedemorgen, met het Agentschap.nl!” klinkt het door de telefoon. ”Wij willen graag over anderhalve week bij u langskomen. Als het goed is bent u al gebeld”, gaat de mevrouw verder.

Ik graaf razendsnel in mijn hersenpan, maar er komt geen aha-erlebnis. Ik vraag voorzichtig om wat opheldering. ”Wij zijn een onderdeel van het Ministerie van EL&I”, verduidelijkt de dame. Er gaat nog steeds geen lampje branden. Maar misschien heeft Wijnand dat inleidende telefoontje wel gehad en heeft hij dat nog niet aan mij doorgegeven.
Ik probeer toch wat meer informatie los te peuteren. ”Komen jullie weer voor een controle?” vraag ik. Dan wordt het eindelijk duidelijk. Het Agentschap voert overheidsbeleid uit op allerlei vlakken waaronder communicatie en informatievoorziening aan de buitenlandse agrarische sector. Ze wil met een groep buitenlandse journalisten ons bedrijf bezoeken. Omdat ik nog steeds in de veronderstelling ben dat Wijnand er meer van weet, stel ik voor dat de mevrouw een mailtje stuurt waarin ze een en ander uitlegt. Wanneer ik even later Wijnand vraag naar het inleidende telefoontje, kijkt hij verbaasd. Nee hoor, niemand heeft hem gebeld. Er zijn veel collega’s die juist een tweede tak hebben gemaakt van educatie geven. Zij hebben hun bedrijf ingericht op het geven van rondleidingen en hebben een website waarop vermeld staat wat er allemaal mogelijk is. Het is geweldig om mensen van buitenaf een kijkje te geven in de Nederlandse boerderijkeuken. Die keuken waar we zo trots op zijn! Maar wij hebben bewust geen website. Wanneer het mailtje van het Agentschap binnenkomt met daarop het geplande programma, heb ik nog een paar vraagjes. Wij zijn benieuwd hoe en waarom ze bij ons terecht gekomen zijn en hoeveel tijd het in beslag gaat nemen. Bovendien vraag ik er geld voor. Binnen een minuut na mijn mail hangt de dame aan de telefoon. ”Ik schrik van uw mail”, krijg ik te horen. Ik vind het mooi geweest. Er is niet eens gevraagd of we een rondleiding kúnnen en wíllen geven en wanneer ik nog wat kritische vragen heb, wordt er op deze manier op gereageerd? Mevrouw, u was toch van de afdeling communicatie?

Of registreer je om te kunnen reageren.