Redactieblog

354 x bekeken

Slim samenwerken met lokale bedrijven voor exportsucces

Beter een goede buur dan een verre vriend. Dat lijkt de basis voor de beleidskeuze van staatssecretaris Henk Bleker van landbouw om te investeren in de export naar Zuid-Duitsland. Het ministerie deed onderzoek naar de exportmogelijkheden naar Zuid-Duitsland. Die zijn kansrijk en dus wordt in München een bureau ingericht om ondernemers te helpen.

Het Nederlandse ministerie van landbouw wil de export van agrarische producten naar Zuid-Duitsland stimuleren. Staatssecretaris Henk Bleker van landbouw oordeelt dat er veel kansen liggen in het gebied. ”Duitsland is de belangrijkste exportbestemming voor agrarische producten uit Nederland, maar de producten worden hoofdzakelijk in het noordwesten van het land afgezet. Naar Zuid-Duitse deelstaten als Beieren en Thüringen wordt bijna niet geëxporteerd”, legt Bleker uit. Dat was reden genoeg om eens onderzoek te laten doen naar de marktkansen in het gebied.

Het ministerie wil het komende jaar 250.000 euro investeren in een betere exportpositie in Zuid-Duitsland. Verwacht wordt dat het bedrijfsleven zelf een vergelijkbaar bedrag investeert in verbetering van de exportpositie in het gebied. ”Zuid-Duitsland is geen makkelijk gebied. De regio kent heel nadrukkelijk zijn eigen cultuur en zijn eigen trots. Het is niet een kwestie van Nederlandse productie daar afleveren en daarmee klaar. Om succesvol te exporteren moet je echt samenwerking aangaan met lokale bedrijven uit het gebied”, voorziet Bleker.

Met de samenwerking met lokale ondernemers moet het product de lokale trots blijven uitstralen. Bovenal moet het echt gaan om een kwaliteitsproduct. De doorgaans koopkrachtige Zuid-Duitse consumenten kiezen heel nadrukkelijk voor kwaliteit.

De kansen voor export naar het gebied, waar 27 miljoen mensen wonen, liggen vooral in de agrofoodsector en de tuinbouw. Uit het onderzoek van het ministerie blijkt dat de land- en tuinbouw in Zuid-Duitsland kleinschalig en traditioneel is. De consument in het gebied heeft weinig kennis over het Nederlandse landbouwproduct. ”Het beeld dat er is van Nederlandse landbouw is deels positief, maar ook negatief omdat ze vinden dat de landbouw te intensief is en te ver van de natuur staat”, aldus het onderzoek.

Bleker richt zich de komende jaren op Beieren, onder andere door het organiseren van een Nederlandse week in het gebied. ”Eén procent exportdaling naar Duitsland is net zoveel als de totale export naar Brazilië”, geeft Bleker aan als belang van investeringen in de export naar Duitsland. Tegelijkertijd heeft Duitsland veel concurrentie van landen als Polen en Tsjechië.

Of registreer je om te kunnen reageren.