Redactieblog

270 x bekeken

Van onaantrekkelijke kas naar transparant hotel tussen de rozen

De glastuinbouw is geneigd grote glasopstanden te verstoppen achter een houtwal. Het boek Mooi Glaslandschap van Frank Stroeken laat zien hoe het anders, mooier en beter kan, aldus Jeroen Verheul.

Het moment van publicatie kon bijna niet slechter. Door de Ehec-crisis is een mooi inspirerend boek over aantrekkelijke kasontwerpen voor groententelers even geen realiteit. Zij zijn vooral bezig te overleven. Al moet gezegd: het boek Mooi Glaslandschap geeft ook budgetvriendelijke toepassingen. Daarom is het werk meer dan een mooi salontafelboek. Afhankelijk van de economische voorspoed in de sector zal tot 2020 mogelijk een kwart van het glasareaal vernieuwd worden. Als suggesties van landschapontwerper en schrijver van dit boek Frank Stroeken en zijn vakbroeder daadwerkelijk worden opgenomen, kan de glastuinbouw inderdaad dichter bij de consument komen staan.

Stroeken begint zijn boek met een boude stelling. Het steekt tuinders dat glastuinbouwgebieden weinig toeristen trekken, waar de bollenvelden dat wel doen. Door kassen zo aantrekkelijk en transparant mogelijk te maken voor bezoekers, kan de band met afnemers uit bijvoorbeeld Duitsland worden vergroot.Stroeken stelde het boek samen in opdracht van Stichting Innovatie Glastuinbouw Nederland (SIGN).

Het boek signaleert een verandering in denken in de glastuinbouw. Bij het ontwerp wordt niet langer gedacht lelijke kassen achter een houtwal weg te werken, maar worden juist veiligheid, duurzaamheid en natuurlijkheid gecommuniceerd.

En een mooi aantrekkelijk ogend bedrijf doet ook meer dan dat. Het kan je ook aantrekkelijker maken voor personeel. De glastuinbouw vreest de komende jaren lastig aan personeel te komen. Mensen van buiten haal je minder snel over met kale, dicht op elkaar gepakte massale kassencomplexen met smalle tussengangetjes. Vaak zijn de gevels dicht, wordt er veel geschermd om energie te besparen en ziet de burger niet wat er binnen gebeurt. Dat kan veranderen met de introductie van dubbel glas. En waarom ontwerp je dan niet een wandelpad dat boven de kassen uitsteekt? Dat lijkt nog twee haltes te ver, maar begin met een zichtbankje op een mooie groene entree voor een verswinkel of restaurant, suggereert Stroeken. Zo laat je zien wat je teelt en doe je niet geheimzinnig over wie er werkt, want daar heeft de tuinbouw nog een slechte naam weg te werken.

Stroeken voorspelt dat klanten via internet steeds vaker virtueel op de bedrijven komen. Via codes op de verpakking komen zij al op een etalage terecht. Waarom dan niet de klant uitnodigen op het bedrijf? Futuristische ideeën genoeg; zoals een rozenhotel in de kas tussen de rozen. Het boek schetst ook plannen van bestaande bedrijven, zoals Van Ruijven Paprika’s in Dinteloord. Stroeken roemt de tuin tussen ligusterhagen voor pauzerend personeel en het waterbassin met natuurlijk talud en daarvoor een rij bomen.

De broer van Stroeken (Jack) maakt als directeur van GroentenFruit Bureau het product aantrekkelijker, Frank Stroeken wil dat met kassengebieden. En de tuinderszoon doet dat duidelijk geïnspireerd.

Jeroen Verheul is verslaggever bij agd.media.
Mooi Glaslandschap, ISBN 978-90-75271-48-5, uitgeverij Blauwdruk; € 24,95.

Of registreer je om te kunnen reageren.