105 x bekeken 2 reacties

Van Doorn: de huidige weg is een heilloze weg

Voorzitter Daan van Doorn van de naar hem vernoemde commissie lichtte vrijdag tijdens een persconferentie op het Provinciehuis in Den Bosch zijn plannen voor een duurzame veehouderij toe. ”Dit kan alleen een succes worden als we met de supermarkten beginnen.”

U zegt: voor bedrijven die de duurzaamheidsagenda negeren, is er in 2020 geen plaats meer. Dat klinkt hard.
”De agrofoodsector is de op één na grootste industrie in Brabant, zelfs nog voor chemie en techniek. Maar wij zijn de grenzen van het maatschappelijk en ecologisch draagvlak aan het overschrijden, wij gaan te ver. Daarom is er geen toekomstperspectief voor het traditionele bio-intensieve bedrijf, ook niet in economisch opzicht. De huidige weg is een heilloze weg.”

Hoe ziet die duurzame veehouderij eruit?
”Daarin staat het dier in al zijn aspecten centraal. En om dat te bereiken hebben we goede kwaliteitssystemen nodig zodat we niet terugvallen op een discussie over aantallen. Het gaat namelijk niet om het middel, maar het doel: dat het dier zich goed en geborgd voelt. Wij hebben in de commissie onmiddellijk gezegd dat we niet over specifieke details willen spreken, maar terug moeten gaan naar de fundamenten.”

Er komt ontzettend veel wet- en regelgeving op het gebied van dierenwelzijn, natuur en milieu op veehouders af. Kunnen zij dit er nog wel bij hebben?
”Met onze aanpak willen wij de veehouder nadrukkelijk niet in een keurslijf zetten, integendeel. Wetgeving op het gebied van milieu of ruimtelijke ordening is niet bedoeld om de sector te sturen. De aanvliegroute is dat partijen zelf hun verantwoordelijkheid nemen. Wij beginnen met de retail, want dat is de eerste schakel naar de consument. Er is indringend met de supermarkten gesproken; dit kan alleen maar een succes worden als we daar starten.”

Verschillende partijen hebben zich achter uw plannen geschaard en een intentieverklaring getekend. Hoe gaat u al die organisaties daaraan houden?
”Wij willen niet alles via Vadertje Staat regelen; zoals gezegd is de enige aanvliegroute de markt. Daarom komt er een private controle-instelling, die hierop gaat toezien. Toch is er ook een rol weggelegd voor een sterke en onafhankelijke overheidsdienst zoals de Voedsel en Waren Autoriteit. Maar dan moet deze wel onafhankelijker worden van de ministeries en beter controleren. Wij zijn in Nederland altijd goed in het verzinnen van regels, maar slap in controle en handhaving.”

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Hans Brasil

    Hoe ziet die duurzame veehouderij eruit?
    ”Daarin staat het dier in al zijn aspecten centraal.
    En dit is nou precies waar de kronkel zit in het Nederlandse veehouderij denken, als je tenminste duurzaam wilt zijn. Want wat werkelijk centraal dient te staan: is de grond waar het voer van het dier op verbouwd wordt. Dit is ook de reden dat de Nederlandse intensieve veehouderij nu de hardste klappen krijgt, in vergelijking met de andere EU boeren om nog maar niet over wereld wijd te spreken, "quotumkosten, mestkosten, amoniakkosten etc. Meneer Jonny van Farm focus schrijft ergens dat toen hij begon in de jaren 80 er nog 30.000 varkens bedrijven waren en binnenkort nog maar 1000. Waarom dan niet effen door saneren tot er nog maar 500 zijn ( over 500 boeren die nog extra moeten afvloeien hoef je gezien de andere 29.000 die al weg zijn, je ook geen zorgen te maken) en meteen de varkensstapel ook maar halveren, dan heb je maar de helft stront. Tja ik kan me voorstellen dat dit rauw op uw dak valt, maar al die bedrijven in de periferie, die jullie toendertijd met z'n 30.000 hebben helpen van de grond te komen, zijn belangrijker dan die 29.000 boeren die moesten uittreden, en hoeveel zijn er met restschuld blijven zitten??? 't geeft een zeer gevoel in je a......rs!!

  • no-profile-image

    wat blijft er over van de fam. bedrijven het blijkt dus dat iedereen in een bmw wil rijden en de jan modaal met z,n oude opel die er 24/7 voor werkt laat dood bloeden men moet zich er schamen om in deze wereld rond te lopen want denk maar een keer aan je buurman in plats van aan je bmw

Of registreer je om te kunnen reageren.