157 x bekeken

Moedige stap

agd.media
Ze hebben wel lef, de ondernemers van BKC International. Deze nieuwe kalfsvleesproducent durft het aan om rechtstreeks de concurrentie aan te gaan met de grote VanDrie Group.

Die kalverintegratie is, zeker sinds de overname van Alpuro, heer en meester op de kalvermarkt.

Het zelfvertrouwen van BKC blijkt ook uit de feestelijke officiële start van de onderneming, afgelopen weekend. De gasten uit het kalverwereldje werden ruim onthaald, nog voordat de onderneming goed en wel op de rit staat.

Een beetje bluf is leuk, een overmaat kan storend zijn. Hoe dat met deze nieuwkomer op de markt precies zit, moet de tijd leren. In principe is het voor de sector gunstig dat er een nieuwe speler op de markt is – mits de productkwaliteit er niet onder lijdt. Boeren en handelaren hebben meer keuze bij de afzet van hun kalveren. Dat geeft hen een betere onderhandelingspositie.

Maar datzelfde geldt voor afnemers, de winkelketens. Die hebben een alternatieve aanbieder erbij, waardoor ze hun inkoopprijzen kunnen drukken. Of het daarmee netto gunstig uitpakt voor de primaire sector, is op dit moment nog niet te zeggen. Maar omdat elke markt uiteindelijk gebaat is bij pluriformiteit, verdient de stap van BKC waardering.

Of registreer je om te kunnen reageren.