136 x bekeken

Lagere winst, geen paniek

agd.media
Een winstdaling van 19 procent is niet iets om over op te scheppen.

Toch is het resultaat van FrieslandCampina over de eerste helft van dit jaar minder slecht dan het lijkt. De omzet steeg 9 procent, maar voor de boeren belangrijker: de melkprijs is sterk verbeterd.
Een paar zaken op een rij. De thuismarkt in Europa is erg moeilijk. Ook concurrent Arla heeft daar last van. De Scandinavische coöperatie zag de omzet wel iets sneller toenemen dankzij een overname, maar de winst veel harder dalen: bijna dertig procent. Bovendien is de winstmarge afgezet tegen de omzet bij Arla lager.

Het verschil zit hem in de sterkere oriëntatie van FrieslandCampina op het Verre Oosten en op ingrediënten. Het is een strategie die loont. De winstmarge van FC is wel lager dan die van grote concurrenten als Danone en Nestlé. Dat is geen schande, want die particuliere bedrijven hebben geen leden die een goede melkprijs willen. Voor hen is inkoop alleen maar een kostenpost. En juist de flink gestegen melkprijs is een belangrijke oorzaak van het lagere resultaat. Daar komt bij dat de lagere winst deels veroorzaakt is doordat sinds vorig jaar een groter deel van de brutowinst wordt uitbetaald aan de leden.

Al met al toch geen slechte prestatie van FrieslandCampina.

Of registreer je om te kunnen reageren.