219 x bekeken 3 reacties

Veetransport en boetes

agd.media
Veetransporteurs klagen steen en been over VWA-controles. Boetes zijn hoog, onvoorspelbaar, erg lang onderweg en lopen bovendien op bij elke volgende overtreding.

Tegenover grote bedrijven is dat oneerlijk. Het wringt temeer daar de transportsector in overleg zelf, met onder meer de Dierenbescherming, een kwaliteitssysteem is gestart genaamd QLL. Geef dat systeem een kans, redeneren transporteurs. Werk met beloningen in plaats van met boetes.

Het is een begrijpelijke redenering. De regels sluiten vaak slecht aan op de praktijk. En QLL is een mooi systeem dat steun verdient. Maar de transporteurs moeten niet rekenen op sympathie. Het vernietigende rapport-Vanthemsche uit 2008, naar aanleiding van misstanden bij een slachterij, ligt nog vers in het geheugen. Het heeft daarna lang geduurd voor er echt iets gebeurde. In Den Haag heerst de overtuiging dat deze sector alleen in het gareel te houden is via straffe regels én handhaving. De historie geeft daar helaas argumenten voor.

De bezwaren over de handhavingspraktijk zijn deels terecht, maar de strategie van voor de rechter laten komen is niet slim. Praten is toch beter. De politieke kredietwaardigheid van deze sector is te laag om eisen te kunnen stellen. Het is zaak vertrouwen op te bouwen. QLL kan daartoe het middel zijn. Maar het moet zichzélf bewijzen.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Kun je nog wel praten over een kwaliteitssyteem (QLL) maar wanneer veetransporteus nog steeds na het lossen van vee over gaan met het meteen weg rijden met een vervuilde wagen is dat toch duidelijk dat het VWA tercht en voorspelbaar boetes blijft uitdelen, daar moet je niet bij de ander gaan klagen dat de veetransporteus willens en wetens de regels overtreden

  • no-profile-image

    Veetrans

    Veetrans begrijpt dat de overheid gezien het verleden hard wil ingrijpen. Dat er een boetesysteem is dat de overtreders (hard) aanpakt vindt Veetrans ook logisch. Het huidige systeem van bestuurlijke boetes is echter onrechtvaardig, het wordt willekeurig toegepast en werkt dus rechtsongelijkheid in de hand. Om dit aan te kaarten moeten we wel naar de rechter.

    Er wordt al sinds 2010 door Veetrans gepraat over verbeteringen van het boetesysteem, maar tot nu toe heeft dat nog niet geleid tot een rechtvaardig systeem. Omdat er op dit moment onwerkbare situaties ontstaan heeft Veetrans besloten actie te gaan voeren, waaronder berichten in de pers.

  • no-profile-image

    Naar de rechter gaan heeft geen enkele zin. De rechterlijke macht is in dit land een verlengstuk van de overheid. Bespaar je deze moeite dus maar.

Of registreer je om te kunnen reageren.