Redactieblog

207 x bekeken 6 reacties

Veehouders of coöperaties creatiever?

Hanna breekt zich het hoofd over een uitspraak van Gerard Rutte, supermarktspecialist. Die zegt dat boeren niet moeten klagen over marges die ze krijgen voor hun producten. Ze moeten minder braaf worden, commerciëler, creatiever en bovendien zijn ze niet slim.

”Dat is nogal wat”, zegt Hanna verbaasd. ”Ook zijn opmerking dat we niet op een constructieve manier samenwerken met de supermarktketens. We maken ons volgens Rutte schuldig aan ongeorganiseerd geschreeuw. Wat wil hij dan? Dat we als boeren allemaal gaan onderhandelen met de supermarkten? Dat we rechtstreekse afspraken maken, buiten onze coöperaties om? Dat is toch dom gewauwel.”

Ik geef Hanna gelijk. Die Rutte praat als een kip zonder kop. Hoe kunnen wij als veehouders nu direct gaan praten met de supermarkten? Dat is logistiek al onmogelijk.

”Hij vindt dat de LTO de regie moet nemen”, vult Hanna aan. ”Die moet dus voor ons onderhandelen met de supermarkten over de prijs. Mooie boel. Wij hebben de coöperaties en dan sturen we onze organisatie LTO op pad om hogere prijzen te bedingen. Dat is van de gekke. Dat moet zo’n supermarktman zich toch ook realiseren.”

”Het is wel een waarschuwing voor onze coöperaties”, denk ik hardop.”In feite zegt Rutte dat de boerencoöperaties niet in staat zijn voldoende hoge prijzen te bedingen bij de supermarkten. Dat is een ernstig verwijt. Want daar hebben we ze juist voor. Onze producten moeten voor de hoogst mogelijke prijs aan de man worden gebracht. Kennelijk denkt Rutte dat de LTO dat beter kan dan bijvoorbeeld FrieslandCampina”.

”Dan moet niet de boer minder braaf, creatiever, commerciëler en slimmer worden, maar zijn coöperatie,” merkt Hanna terecht op.” En niet de LTO. Om ze de taak van FrieslandCampina te geven is een onzinnige gedachte. Volgens mij is het een afleidingsmanoeuvre. Door de boeren verwijten te maken brengt Rutte een discussie op gang binnen de landbouw over het eigen functioneren. Daarmee leidt het de aandacht af van de supermarkt. Gehaaid!”

Ik denk dat Hanna gelijk heeft.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Goed verhaal, Hanna heeft gelijk! Boeren zijn er voor de cooperaties ,voor de banken en ga zo maar door! De werknemers hebben vakbonden, deze zorgen voor geweld, zij dwingen voor steeds hogere lonen en meer sosiaalleven. Voor dezelfstandige waaronder de boeren is geen sterk leger die zorg dat ze beschermd worden. De cooperaties waren er voor opgericht, zij hebben het laten liggen en zorgen voor zich zelf. Je weet wel, zei zijn bij dat ander leger(vakbonden voor werknemers), die zorgt ook voor hen. Het is de vraag, wanneer verandert het???? Als het te laat is!

  • no-profile-image

    Rutte heeft natuurlijk gelijk. Les 1 economie: Aanbod bepaalt prijs. Met deze 3 woorden is alles eigenlijk gezegd. En hierin ligt ook de oplossing.
    "Ze moeten minder braaf worden, commerciëler, creatiever en bovendien zijn ze niet slim " aldus Rutte. Nou, wat let ons? Gewoon een kwestie van organiseren. Zie alstublieft de mogelijkheden, en VERWACHT ALSTUBLIEFT NIETS van de LTO.

  • no-profile-image

    Eigenlijk is het erg verontrustend dat onze coöperaties er niet in slagen voldoende indruk en kracht bij de supermarkten te tonen. In feite geeft Rutte een brevet van onvermogen aan de coöperaties. Dat is een ernstig verwijt. Kennelijk hebben ze er geen antwoord op. Het is nu eigen schuld, want vroeger werd gezegd dat ze te klein waren. Bovendien beconcurreerden ze elkaar. Nu FrieslandCampina er is vervalt dat argument. Je kunt dus niet anders dan droevig consateren dat ze het niet kunnen.

  • no-profile-image

    Een agrarische ondernemer.
    Vergaderboer wat maak je me nauw.
    Rutte praat als een kip zonder kop?
    Ik heb als agrarisch ondernemer, uit al het netwerken buiten de sector geleerd, dat je moet luisteren naar je consument.
    Waar liggen vragen, wat zijn de behoeftes, en welke problemen kan ik oplossen, kortom hoe kan ik aan een bepaalde vraag voldoen?
    Niet veel van hetzelfde gaat een goede prijs opbrengen, je bent immers eenvoudig uitwisselbaar.
    Slimme creativiteit, een product met toegevoegde waarde door de consument erkend, en het goed in de markt zetten zijn de criteria waar het om draait.
    Vanuit de vraag produceren, alle betrokken partners iets gunnen, en een tevreden consument kan een sleutel tot succes worden.
    Groots georganiseerd gaat niet de oplossing bieden, leve de slimme individuen die de mogelijkheden kunnen ontwikkelen

  • no-profile-image

    Beste Van Woerkom. Je ziet het wel erg beperkt. Natuurlijk moet je luisteren naar de wensen van de consument en je richten op de vraag van de consument. Maar dat kan toch nooit de taak van de boer zijn. Er zijn maar een paar supermarktketens en tienduizenden boeren. Als agrarisch ondernemer kun je dan toch niks klaarmaken? Ja, in een paar gevallen voor regioproducten. Maar nooit voor de massa. Daar hebben we onze coöperaties voor. En die tonen te weinig ruggegraat.

  • no-profile-image

    Zou Rutte bedoelen dat we als boeren zelf onze producten aan de consument moeten verkopen. Kunnen we de marge van de retail in eigen zak stoppen. Geen gek idee een netto marge van rond 15 % en hier komt dan de marge van de tussen handel boven op. Wat ons als voedsel producenten?

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.