Redactieblog

356 x bekeken

'Wij hebben één doel: dieren zo goed mogelijk van A naar B'

Veetransporteur Keus en Mollink uit Almelo wordt door dierenwelzijnsorganisatie Eyes on Animals beticht van vervoeren van wrak vee en onvoldoende zorg voor de dieren tijdens een transport van Hongarije naar Bulgarije. Eyes on Animals meldt hierover dat ’veelpleger Keus en Mollink opnieuw werd betrapt’. Eigenaar Henk-Jan Keus van het transportbedrijf ontkent de situatie in deze vrachtauto niet. ”Maar over de vrachten die goed gaan hoor je niks.”

Eyes on Animals beschuldigt u opnieuw van onjuiste veetransporten. Hoe kijkt u daar tegenaan?
”Op de dag voor dit voorval kreeg ik nog een sms van een van de dames van Eyes on Animals met daarin een compliment over een transport. De meeste transporten gaan ook goed. Maar ik kan niet ontkennen dat bij dit transport problemen waren.”

Wat ging er mis?
”Deze vracht stieren ging van Hongarije naar Turkije. Voor het transport worden de vrachtwagen en de dieren gekeurd. Alles was in orde. De vrachtwagen neemt in Hongarije voer en water mee voor twee dagen. Het stro op de bodem van de vrachtwagen eten de dieren doorgaans op voordat ze bij de  Turkse grens zijn. Die reis duurt een dag. Vandaar dat er geen stro meer in de wagen lag. Normaal duurt de controle bij de grens ongeveer zes tot acht uur. Net na de grens rijden we naar een stopplaats waar we stro, water en voer kunnen aanvullen. We proberen het zo goed en zo snel mogelijk te doen.”

Maar nu liep het anders. Waarom hebben de dieren twee dagen bij de grens gestaan?
”Bij een steekproef bleek dat zes stieren onder het minimumgewicht van vierhonderd kilo zaten. Dan mogen ze Turkije niet in. Uiteindelijk is besloten de dieren af te laden. Vervolgens moesten de papieren in orde worden gemaakt voor het nieuwe aantal dieren. Dat duurde alles bij elkaar twee dagen. De douanemedewerkers van Turkije hebben geen boodschap aan vee dat daar in de vrachtwagen staat. Er staan dagelijks wel twintig vrachtwagens.”

Kon u niet terugrijden naar een andere plek?
”De dieren zijn dan al gekeurd door de Hongaarse dierenarts, dus je kunt niet meer weg bij de douane. Gelukkig kun je daar sinds kort wel water bijvullen, dat kon ik het verleden ook niet altijd.”

Eyes on Animals zegt ook dat er een stier met een gebroken poot werd vervoerd. Klopt dat?
”Als je met levend vee reist, kan er onderweg iets gebeuren. Dat weet je. Voordat de dieren op transport gaan, worden ze gekeurd door een dierenarts. Ik moet wel zeggen dat er in Hongarije anders wordt gekeurd dan in Nederland. In Nederland gaat een twijfelgeval niet mee, in Hongarije wel. Daar komt bij dat de dieren tijdens een transport natuurlijk niet beter worden.”

Hoeveel transporten voert u uit?
”Wij hebben 25 auto’s en transporteren zestig tot tachtig ladingen vee per week. Hiervan gaan er tien naar Turkije. Op elke vracht zitten twee chauffeurs, om de transporttijden zoveel mogelijk te beperken. We willen het vee zo goed en zo snel mogelijk van A naar B brengen.”

Waarom transporteert u naar Turkije?
”De grens van Turkije is sinds vorig jaar open. Een grote klant van ons uit Hongarije exporteert sindsdien veel vee naar Turkije. Het is onze broodwinning.”

U komt nu door deze transporten wel negatief in het nieuws. Is het niet beter om te stoppen?
”Het lijkt wel of Eyes on Animals iets tegen ons persoonlijk heeft. Ik heb serieus gedacht om ermee te stoppen, omdat het geestelijk heel zwaar is. Als je op internet naar onze naam zoekt, gaat het over dierenleed, terwijl de meeste transporten gewoon goed gaan. We doen onze uiterste best om het zo goed mogelijk te doen. Maar met veel transporten heb je ook meer risico dat het wel eens mis gaat. En als ons bedrijf stopt met deze transporten, neemt een ander bedrijf het over. Toch hebben we nu besloten voorlopig te stoppen, tot we met de opdrachtgevers overeenstemming hebben over een extra tussenstop waar de dieren uitgeladen kunnen worden in Roemenië.”

Het ministerie heeft in april al aangekondigd extra bij u te gaan controleren. Heeft u dat gemerkt?
”Ik word vrijwel dagelijks gecontroleerd. We hebben de oplegger waar Eyes on Animals in april over viel naar Nederland gehaald voor controle door de AID. Hij bleek volgens de regels, al was het drinknippelsysteem niet het meest ideale systeem. Deze huuroplegger gebruiken we niet meer, om commentaar van Eyes on Animals te voorkomen. Ik heb er ook alle belang bij om het goed te doen. Anders verlies ik ook het vertrouwen van mijn klanten.”

De aanklachten zijn niet mis. Hoe gaat u nu verder?
”Ik heb in het verleden heel goed contact gehad met Eyes on Animals. Ze hebben zelfs onze chauffeurs in Nederland training gegeven over de wijze waarop zij vinden dat een transport moet plaatsvinden. Vandaag hebben we contact gehad over de nieuwe berichtgeving. Naar aanleiding daarvan heb ik gevraagd of ze ook onze chauffeurs in Hongarije training willen geven. Ze hebben daarmee ingestemd. Ik ben er van overtuigd dat we het samen moeten oplossen. Daarom wil ik nu ook een extra tussenstop inlassen in Roemenië. De transporteurs staan in Turkije met de rug tegen de muur: de ambtenaren laten zich nergens door beïnvloeden. Mogelijk kan Eyes on Animals meer druk uitoefenen, om ervoor te zorgen dat de dieren minder lang bij de grens hoeven te wachten.”

Of registreer je om te kunnen reageren.