160 x bekeken

Taak voor welzijnsgroepen

agd.media
Blekers brief over de bestrijdingsstrategie van besmettelijke dierziekten bevat nauwelijks nieuws. Nederland probeert bij een uitbraak van mond- en klauwzeer of varkenspest zo weinig mogelijk dieren te ruimen.

Een noodvaccinatie met een marker(Diva)-vaccin moet massale doding voorkomen. De ’noodvaccinatie’ geldt in feite voor het leven. Het beleid is al ingezet door zijn voorgangers.
De afzet vormt de angel in dit beleid. In Europa is niet iedereen overtuigd van noodvaccinatie. Enkele lidstaten houden vast aan preventief ruimen. Zij sluiten de grenzen voor vlees uit de betreffende regio.

Bleker doet zijn best om hen te overtuigen, maar het is moeilijk. Hij toont begrip, en spoort bedrijven aan om de diagnostiek te verbeteren. Hij erkent dat voor vogelpest vaccinatie nog onvoldoende effectief is.

De kunst van overtuigen moet echter verder reiken. De consumenten, lees: supermarkten, moeten vlees van gevaccineerde dieren willen kopen. Dat lukt misschien nog wel in eigen land. De intentie is in ieder geval goed. In het buitenland, en Nederland exporteert nog altijd het grootste deel, is dat een stuk moeilijker.

Hier ligt een uitdagende taak voor de welzijnsgroepen als Wakker Dier en de Dierenbescherming. Het lijntje met de consument is kort. Dat zijn zij namelijk zelf.

Of registreer je om te kunnen reageren.