156 x bekeken

Op weg naar weidekaas

agd.media
Na C1000, Lidl en Jumbo geeft ook Albert Heijn aan over te stappen op weidemelk. Melk onder het huismerk van ’s lands grootste supermarktketen komt medio 2012 van koeien met weidegang.

De grootgrutter kon eigenlijk niet meer achterblijven bij de stappen van de concurrentie.

De Stichting Dier&Recht claimt het succes. De actiemethode waarin supermarkten direct worden aangesproken werpt vruchten af. Dit keer in de zuivel, al eerder met batterij-eieren en vlees (kiloknallers).

De claim is niet helemaal eerlijk. FrieslandCampina en ook LTO Nederland benadrukten al eerder het belang van weidegang. De coöperatie studeert op een nieuw weidemelkprogramma. De weidemelk – van koeien die tenminste 120 dagen 6 uur per dag buiten lopen – wordt al apart opgehaald. De motivering is helder: maatschappelijke acceptatie. De veehouderij wil niet in de hoek van intensieve veehouderij worden gedrukt. Weidegang is het beste visitekaartje.

De productie van weidemelk is nog geen probleem. Er lopen voldoende koeien buiten. En de melk van opgestalde koeien is elders te slijten. Echter, nu nog gaat het alleen om dagverse zuivel, het is wachten tot de aandacht zich verlegt op kaas. De sector moet zich daar nu al op voorbereiden.

Of registreer je om te kunnen reageren.