145 x bekeken

Straatje schoonvegen

agd.media
Stoere taal slaat directeur Patrick Beekmans van FrieslandCampina Benelux uit in het Belgische vakblad Storecheck.

Hij wil dat supermarkten meer betalen voor hun melk, anders zou het best weleens kunnen zijn dat het concern de melk aanwendt voor de productie van melkpoeder. De marges op dagverse melk zijn klein, zegt Beekmans. De markt voor melkpoeder daarentegen is lucratief.

De supermarkten zullen niet onder de indruk zijn. Op de Nederlandse en Belgische markt is overcapaciteit in dagverse zuivel. De concurrentie is met serieuze spelers moordend.

FrieslandCampina gunt de concurrent geen groter marktaandeel, ook al gaat dit ten koste van de marge. Het zuivelconcern zal ook zeker geen buitenlandse concerns willen uitnodigen op de Nederlandse markt. Bovendien is dagverse melk hét gezicht van het bedrijf. FrieslandCampina zal dat nooit laten schieten.

De uitspraken van Beekmans hebben een heel ander doel. Dagverse zuivel is te goedkoop. Hij heeft daarin gelijk. Hij geeft tegelijkertijd een signaal af aan de melkveehouders dat het concern geen invloed heeft op die winkelprijs.

De schuld van de lage melkprijs legt hij bij de supermarkten. Beekmans veegt daarmee het eigen straatje schoon.

Of registreer je om te kunnen reageren.