128 x bekeken

Nevedi wil dat producenten beter luisteren naar consument

Anne Mieke Ravenshorst
Consumenten staan te ver af van de voedselproductie, vinden producenten. Maar het omgekeerde is ook waar, zegt Henk Flipsen. "Daarmee laat de sector zich in een hoek zetten", is zijn mening.

Ik hoor vaak dat de consument ver af staat van de productie van voedsel en van de veehouderij. Daardoor begrijpt de samenleving niet meer hoe je dieren moet houden. Hoe je duurzaam omgaat met grondstoffen. En hoe je efficiënt voedsel produceert dat veilig en gezond is. De samenleving wil voldoende en betaalbaar voedsel.

Deze vaststelling gaat zeker op voor de huidige Nederlandse samenleving. Maar het omgekeerde is ook waar: hoeveel afstand hebben wij als producenten tot de samenleving?
Wij praten als veevoerproducenten en veehouders weinig met ’andersgezinden’. Radicale politici of bekende tv-gezichten hebben echter wel grote invloed op de algemene opinie. Ook als het notoire veganisten of dierenliefhebbers zijn.

Wij komen vaak niet veel verder dan dit soort mensen negeren en hun boodschap afdoen als onwetend. Dat is niet handig, want daarmee laten we de beïnvloeding van de publieke opinie over aan anderen en ons als sector steeds meer in een hoek zetten.

Wij kunnen veel beter zelf het initiatief nemen voor het gesprek en daarmee zelf bevorderen dat de geschetste afstand kleiner wordt. Sterker nog: we zouden kunnen zoeken naar overeenkomstige doelen om te kijken waar we een ’optisch verschil’ kunnen ombuigen naar een gezamenlijke kans.
In mijn beleving zijn er meerdere maatschappelijke organisaties die graag een gezamenlijke agenda opstellen, waarin wordt samengewerkt aan duurzame productie van voedsel.
Natuurlijk gaat dat niet eenvoudig. En het kost waarschijnlijk meer dan alleen tijd. Maar ketencoalities met kritische groeperingen zijn in mijn visie noodzakelijk om invulling te geven aan kansen.

Nevedi houdt morgen 11 mei een congres in de Nieuwe Kerk in Den Haag. Het doel daarvan is om de dialoog met de samenleving te stimuleren en daarmee kansen te genereren voor bedrijven, overheden en organisaties. We doen dat doelbewust in Den Haag om de fysieke afstand met politiek, ambtenaren en andere Haagse beleidsmakers te verkleinen. En we zijn op deze manier staatssecretaris Henk Bleker logistiek van dienst.

Naast complimenten uit onze bedrijven heb ik ook onbegrip ontvangen voor de keuze van deze locatie. Over afstand gesproken. We zullen eraan moeten wennen dat wij zelf een stap verder moeten zetten en niet andersom. Wij willen ons verhaal toch kwijt en graag in dialoog met de samenleving?

U komt massaal naar Den Haag op 11 mei. Mooi, want aan het Spui kunt u dan meteen zien dat Nederlandse consumenten volop hamburgers eten bij McDonald’s en niet mopperen over het vlees. Wel is McDonald’s bezig om vlees te gebruiken dat zonder antibiotica is geproduceerd. Waarom ze dat doen? Ze luisteren naar de consument en leveren wat die wil. Luisteren doe je immers niet op afstand.....

Henk Flipsen is directeur van Nevedi, de brancheorganisatie voor veevoerfabrikanten en -leveranciers.

Zie ook het interview: 'De tijd van niet mee bemoeien is voorbij'

Of registreer je om te kunnen reageren.