92 x bekeken 1 reactie

Voordeel van de twijfel

agd.media
The Greenery heeft afgelopen jaar een teleurstellend resultaat geboekt. Met 3,9 miljoen euro was dit het laagste resultaat in jaren. Dat is een forse tegenvaller voor het bedrijf in het eerste jaar na een belangrijke koerswijziging.

Belangrijke oorzaak van het tegenvallende resultaat is de markt. Die veranderde afgelopen jaar van een aanbod- in een vraagmarkt. Om aan afnemers tegemoet te komen, moest soms duur bijgekocht worden. Dit was uiteraard te voorzien, maar het hoort bij de normale risico’s. Daarnaast drukten enkele eenmalige investeringen de winst.

Voor een coöperatie, waar The Greenery nog altijd toe behoort, is een hoge winst niet het alleenzaligmakende doel. Even belangrijk is het wat de leden en leveranciers betaald krijgen. En daar scoort The Greenery beter. De telerprijzen waren goed, uit die hoek geen klachten. Sterker nog, telers die voorheen elders hun heil zochten, kloppen nu weer aan de poort. De leiding durft zelfs te pochen dat The Greenery ’een prijsopdrijvend effect’ heeft gehad in de markt. Daarnaast is er groei in volume geweest.

Het zou te kort door de bocht zijn om het nieuwe model nu, na één jaar al, af te doen als een mislukking. The Greenery moet zich nog bewijzen, maar verdient het voordeel van de twijfel.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Er wordt gesproken over leden, Greenery is dus een co-op. dan betekent winst maken alleen maar dat de uitbetaling te wensen heeft over gelaten. Nu de winst lager is dan de directie had gewild, klagen de leden niet, nee ze hebben kennelijk een goede uitbetaling gehad. Zo hoort het in een co-op. De leden moeten verdienen aan de vrije klanten die op de rug van de leden meeliften. De klanten hebben wel de lusten en niet de lasten.

Of registreer je om te kunnen reageren.