89 x bekeken

Onzinnig voorstel

agd.media
Populisme wint terrein in Europa. Scepsis over de Europese Unie en de euro doet het daarin goed, getuige de overwinning van de Echte Finnen bij de verkiezingen in Finland.

De partij wil niet bijdragen aan de crises in Griekenland, Portugal en Ierland. Elders stuit het immigratiebeleid op kritiek. Brussel kan die signalen niet negeren. Nu hoeven de beleidsmakers niet meteen alles langs de populariteitsmeetlat te leggen, maar enig contact met de burgerij is toch wenselijk. Sommige maatregelen stuiten op onbegrip en woede en voeden deze euroscepsis.

Een voorbeeld daarvan is het voorstel van een herkomstetiket voor vlees, zuivel, groente en fruit, waar het Europees Parlement deze week mee instemde. Volgens parlement wil de burger precies weten waar de producten vandaan komen, waar dieren zijn opgegroeid en geslacht. Voor een kant-en-klaarmaaltijd kan dit een fors etiket zijn.

Het gros van de burgers is niet geïnteresseerd in deze informatie. Het zegt niets over de kwaliteit. Van belang zijn de bestanddelen, de voedingswaarde. Een herkomstetiket houdt ook het risico van protectionisme in. Voor de producent betekent het een enorme administratieve rompslomp en daarmee extra lasten.

Het voorstel lijkt het in de Europese Raad niet te halen. Gelukkig.

Of registreer je om te kunnen reageren.