118 x bekeken

Ongelukkig signaal

agd.media
De markt is leidraad. Een goede producent volgt de trend, en speelt op de wensen in.

Zuivelcoöperatie FrieslandCampina zette in 2007 een prima stap om melk met een hoger aandeel onverzadigde en omega 3-vetzuren te produceren. Omega 3 was hot.

Die glans is er vanaf. Mede door een onderzoek van de Consumentenbond dat uitwees dat de gezondheidsvoordelen beperkt zijn. Het is logisch dat het concern de strategie nu bijstelt. De leiding bevestigde deze week dat de productievoorwaarden van Campina-merkmelk worden aangepast.

Voor de ruim 300 veehouders die aan dit programma meewerken, en de koeien een aangepast rantsoen geven, is het zuur. Na goed drie jaar komt een einde aan hun aparte melkstroom. FrieslandCampina betaalt hen voorlopig nog wel extra, in afwachting van het nieuwe concept. Het is nog niet duidelijk wanneer dat wordt geïntroduceerd.

Juist in dat nieuwe concept wil het concern meerdere melkstromen invoeren. De beleidsmakers zullen daarvoor de melkveehouders moeten porren. Zij zullen op hun beurt zekerheden vragen voor productie op de langere termijn.

Het bericht om vroegtijdig te stoppen met een destijds veelbelovend segment is in dat licht op zijn minst een ongelukkig signaal.

Of registreer je om te kunnen reageren.