Redactieblog

148 x bekeken

Biologisch via Super in de knel

Het lijkt zo mooi dat Supermarkten steeds meer biologisch voedsel verkopen. Is dat echter goed voor de biologische boer?

Nee, dacht ik toen ik een kop in een landelijk dagblad las: “Concurrentie in de wereld van de natuurvoeding.” Aanleiding van dit artikel was de oprukkende kracht van de Supermarkten om biologische producten te verkopen. Het aantal acties met biologisch vlees en zuivel is de eerste drie maanden van dit jaar met ruim 70 procent gestegen.

Dat is mooi, zou je zeggen. Maar schijn bedriegt. Het waren acties met lagere prijzen. En daar hebben de speciale natuurwinkels met biologische voeding last van. Gevolg is dat deze zich bundelen in bijvoorbeeld EkoPlaza, een natuurvoedingsketen. De directeur van die keten, Eric Jan van den Brink zegt: “We kunnen nu meer bij één fabrikant kopen, waardoor de prijs naar beneden kan.”

En dat is het gevaar voor de Biologische boer. Het gaat dezelfde kant uit als bij de gangbare. Daar is de Supermarktinkoper ook de baas. Die betaalt zo weinig, dat er voor de producent te weinig overblijft. We zien dat met praktisch alle producten van de boerderij.

Slecht nieuws voor de biologische boer. Vergroting van de productie betekent in feite lagere prijzen. Het verschil tussen biologisch en gangbaar vervaagt straks op twee manieren: de duurzamer productie van gangbaar brengt het dichter bij biologisch. Als de vermarkting ook nog gelijk wordt, zitten we in hetzelfde schuitje.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.