98 x bekeken

Koe in de wei

agd.media
De keus van C1000 om alleen nog weidemelk te gebruiken voor haar huismerkzuivel toont hoe groot de invloed is van maatschappelijke pressiegroepen.

Eerder stond deze supermarkt bloot aan een bombardement van radiospotjes tegen kiloknallers, toen ze met varkensvlees stuntte. Nu de dierenbeweging haar pijlen mikt op weidegang, is C1000 de eerste die om gaat.

C1000 gaat de weidemelk afnemen van FrieslandCampina. Het lijkt zo alsof de coöperatie nu meteen al garen spint bij haar plannen voor een vorm van verplichte weidegang. Toch is afzetbevordering niet het eerste doel van de coöperatie. Belangrijker is het maatschappelijk draagvlak voor de melkveehouderij zelf. Daarvoor moet die koe in de wei. De keus van C1000 onderstreept dat de coöperatieleiding het bij het rechte eind heeft. Zonder weidegang gaat de rundveehouderij de intensieve veehouderij achterna wat betreft gebrek aan acceptatie bij de burgerij.

Weidegang is een noodzakelijke, maar geen voldoende voorwaarde. Die nuancering moet gemaakt. Ook met koeien buiten zal er gedoe zijn. De rundveehouderij is nu eenmaal ontdekt door de dierenbeweging, en die zal meer stenen des aanstoots vinden. Maar met koeien in de wei kan de sector zich veel beter staande houden dan zonder.

Of registreer je om te kunnen reageren.