Redactieblog

236 x bekeken

25.000 liter foute reclame

FrieslandCampina brengt de verkeerde boodschap over aan haar klanten.

De fusie waaruit FrieslandCampina voortgekomen is, heeft vast heel wat geld gekost. Zo moesten bedrijfsactiviteiten in elkaar worden geschoven, en werd afstand gedaan van renderende bedrijfsonderdelen als Nijkerk. Zelfs het kantoor moest verplaatst, helemaal naar Amersfoort. Maar wat ook geld kost is de marketing. Er moest een nieuw logo komen, een kleurige uier met zes spenen. Dat zal wat gekost hebben, die reclameboys zijn niet gratis, en het moet vervolgens ook nog overal op worden geplakt en geschilderd. En tenslotte moest er een tekst voor bij het logo komen. Die staat nu achter op de tankauto’s, onder de zesspenige uier. De tekst is: ‘25.000 liter mogelijkheden’. Dat logo suggereert dat melk een grondstof is waar je van alles van kunt maken, in een soort van agro-chemische industrie. Inspectie van de website van FrieslandCampina bevestigt die denkrichting. Ook daar wordt melk als een grondstof met heel veel nuttige inhoud neergezet: eiwitten, vetten, mineralen, vitamines, noem maar op. En ik ontdekte daar dat het zesspenige monster geen uier is, maar dat het de verbeelding is van alle mogelijkheden van melk. Nu weet ik ook wel dat melk meer een grondstof is dan een eindproduct, maar dat wil nog niet zeggen dat je dat vanaf websites en achterkanten van rmo’s moet gaan communiceren. Kortom, ‘25.000 liter verkeerde boodschap’. Wat nog ontbreekt is een detailfoto met buizen en retorten.

Ooit was ik betrokken bij onderzoek naar het functioneren van een belangrijke voorloper van FrieslandCampina. De conclusie was toen dat de melktechneuten daar aan de touwtjes trokken, niet de marktdeskundigen. Het lijkt er op dat er na tig fusies nog niets is veranderd. Ze hadden mij beter kunnen bellen. Gratis. Wat dacht u van ‘25.000 liter natuur’, of van ‘25.000 liter platteland’. Met het oog op de huidige discussie onder de leden voel ik het meest voor ‘25.000 liter koe in de wei’.

Foto

Of registreer je om te kunnen reageren.